Print deze pagina

TRN Evenementen 1994

Moeilijk is het iets te schrijven over iets wat jezelf zo'n beetje georganiseerd hebt. Ik vindt dat je dat maar beter aan anderen kan overlaten. Toch moest er in dit krantje een verslag van de grote Tatra bijeenkomst in mei j.l. Een verslag in uit het clubblad van de Club der Tatrafreunde bracht uitkomst. Ik heb dit vertaald, aangepast en gecompleteerd waarbij de vertaalde tekst steeds tussen aanhalingstekens staat.
Verder heb ik een stukje geschreven over de voorbereidingen en wordt het verslag afgesloten met het nog eens afdrukken van de quizvragen en het vermelden van de juiste antwoorden.

Tatra Meeting Holland 12-15 Mei 1994

"Negenenzestig Tatravrienden hadden zich dit jaar voor het internationale Tatra-treffen
aangemeld. Een goede beslissing voor degenen die daadwerkelijk  de vier dagen ten
noorden van Amsterdam aanwezig waren. Zij werden vier dagen lang aan de perfecte
organisatie van het Tatra Register Nederland toevertrouwd.
Kees Smit en zijn team met Hans Kruger, Rolf Kroes, Hans van Nieuwkerk, Kees
Griesdoorn en vele niet genoemden hadden veel werk verricht en alle deelnemers naar
Katwoude, ca 15 km ten Noorden van Amsterdam laten komen.
In Motel Katwoude was de organisatie ondergebracht en overnachtte ook het grootste
aantal deelnemers. Enige deelnemers werden in het nabijgelegen Edam ondergebracht,
alwaar het prachtige historische centrum het dagelijkse reizen naar Motel Katwoude deed
vergeten.
Reeds op 10 mei bleken er al buitenlanders met Tarra's in het Amsterdamse rond te rijden en op 11 mei stonden al meerdere Tatra's bij Motel Katwoude geparkeerd waaronder meerderen die graag mee wilden doen maar zich niet hadden aangemeld Improviseren dus.
Op 12 mei 's avonds arriveerde het grootste deel van de deelnemers uit Engeland, Frankrijk, België, Holland, Luxemburg, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland en Tsjechië. Zonder auto kwamen er zelfs Tatraliefhebbers uit de Verenigde Staten opdagen. "Met de Tatratypes 11, 12, 57. 54, 75, 87. 600, 603-1 tot 603-3 en 613 werd een mooie doorsnee aan Tatratypes gepresenteerd. Ook de Tatrafabriek zond een 613-4 Mobicom met alle mogelijke opties naar Nederland.  Het aantal deelnemers wisselde tijdens het evenement. Op zaterdag werd het aantal deelnemers volgens verwachting vergroot door een versterkte Hollandse deelname.
Het grootste deel van de deelnemers maakte, na elkaar begroet te hebben en eikaars auto bewonderd te hebben op donderdagavond een wandeling door schemerig Amsterdam en kon daarna uitrusten tijdens een anderhalf uur durende rondvaart door de grachten van Amsterdam.
"Vrijdag 13 Mei  9.30:   Start van de eerste etappe. Zij bedroeg 100 km en ging over Ypendam, Purmerend naar het Noordzeekanaal, dat met de pont werd overgestoken. Hier werd ook de eerste quiz afgenomen. Verder ging het over de sluizen van IJmuiden naar Beverwijk en Wijk aan  Zee. Dat is de gezinsbadplaats met het breedste zandstrand van Nederland. Op de stadsweide werd de indrukwekkendste Tatravloot, die Nedeland ooit zag, geparkeerd. Wie zin had, liep over de duinen naar de zee of knapte een uiltje in het heldere zand. De Tatraparkeerplaats trok vele toeristen en autoliefhebbers. Aan alles wat mooi is komt ook een einde, en onder dit motto ging het verder. Over
dijken, door polders en langs molens ging het via Krommenie, Beemster, Kwadijk terug naar Motel Katwoude. 's Middags vond er een speciale test met typische Nederlandse voortbewegingsmiddelen plaats. De rijders/sters moesten op een kiezelpad 2 x 50 meter op klompen afleggen. Daarbij ging het om de snelste tijd en bleek Walther Pruggmayer de heetste zolen van de dag te hebben gehad.   De door organisator Kees Smit bestelde zon straalde en bezorgde enige deelnemers een vierdegraads verbranding.
Dezelfde gezichtskleur verscheen tijdens de 's avonds gehouden en stormachtig verlopen jaarvergadering van de CdTF op de gezichten van enkele  deelnemers. Onderwerpen waren de betalingsmoraal en de betalingsmodaliteiten van de CdTF en haar leden, de deelname met een Clubstand op de Veterama in Essen en het accoord gaan met de locatie voor het volgende internationale Tatra Treffen in Karinthie, verbonden aan een drielandenrit over de Karawaken naar Italië en Slovenië.
De volgende ochtend scheen weer de zon en samen met talrijke Nederlanders die aan de Nationale Fietsdag deelnamen, gingen de Tatra's weer op pad voor hun tweede etappe, die 99 km lang over Edam, langs de IJsselmeerdijk naar Scharwoude , Hoorn naar de middagpauze in Ouddendijk leidde."
 (boven en onder) Perfect gerestaureerde T 57 sport van Walther Pruggmayer
Het zuidelijke deel van de Benelux was goed vertegenwoordigd met deze twee stroomlijners.
Tsjechische deelnemers bestuderen het routeboek.
Al bij de start kregen de deelnemers wederom een quizformulier in handen gedrukt, ditmaal met vragen over de specifieke hollandse omgeving, waarbij zij de gehele dag de tijd hadden om de vragen te beantwoorden.
Via de Schermer ging het terug naar Volendam, waar alle deelnemers zich verzamelden voor een een laatste etappe over de dijk naar Volendam. Onderweg vond er nog een z.g snelquiz plaats, waarbij de deelnemers 30 seconden hadden om een aan vragen over Tatra te beantwoorden. In de haven van Volendam kregen allen een bouquet bloemen en de herinneringsplaquette uitgereikt. Door de vele aanwezige toeristen werd het een grappige vertonning waarbij de meeste terraszitters de stapvoets aan hen voorbijrijdende voorstelling zeer konden waarderen. ("Citaat van een Oostenrijkse tounst bij het zien van Oostenrijkse Tatra's: 'Wos mocht's denn ihr do ")
Hoewel er een dag nog te gaan was, vond 's avonds tijdens het copuleuze koude buffet de prijsuitreiking plaats, dit om degenen die beslist 's maandags thuis moesten zijn, de gelegenheid te geven opzondag reeds af te reizen. " De hoogste drie fmishers uit elke klasse kregen een beker mee naar huis en er waren vele speciale prijzen, (zie de totaaluisiag" Totaalwinnaar werd Jin Veleba met zijn T52 Sodomka, mede omdat hij de enige bleek te zijn die alle vragen van de snelquiz goed wist te beantwoorden.
 

 
Leuk was het eens een aantal Engelse deelnemers te kunnen begroeten. Hier de hoogst eindigende. Adnan Shooter met zijn T 54.
 
Voor de meesten betekende de prijsuitreiking het einde van dit prachtige evenement. Zij gebruikten de zondag voor de terugreis Anderen hielden het vanwege het zeer slechte weer op zondagmorgen voor gezien. Meerdere Tsjechen hadden op zondag een eigen programma: zij bezochten de races voor historische sportwagens in Zandvoort, alwaar zij uitgenodigd werden deel te nemen aan het concours d'elegance
" Toch nam een harde kern van zo'n 15 doorzetters deel aan de 3e rit op zondag."   Zij werden beloond met een snel blauwer wordende hemel en hoefden de hele rit de ruitewissers niet te gebruiken. Via Uitdam ging het naar Randsdorp en de Schellingwouderbrug bracht hen tot in het Centrum van Amsterdam. Daar werd de rivier de Amstel gevolgd naar Ouderkerk. In Abcoude, waar geluncht werd, verlieten een aantal de route om dezelfde dag nog thuis te zijn of de boot naar Engeland te halen. Om 3 uur werd Naarden binnen gereden alwaar de wethouder van cultuur klaar stond om ons te ontvangen. De naar Zandvoort uitgeweken Tsjechen waren bijna allen weer present en
on
namen deel aan het slotevenement het bezoek aan het Jan Amos Comeniusmuseum, voor
vele Tsjechen min of meer een bedevaartsplaats
"Deze Tsjechische filosoof en pedagoog was 360 jaar geleden naar Nederland gekomen en
liet hier een blijvende en naklinkende indruk achter. De geschiedenis zal uitwijzen of de
Tatra Meeting Holland van Kees Smit een net zo lange uitwerking heeft op Nederland."
(Dit lijkt mij teveel van het goede. KS.)
"Voor zij die erbij waren, zijn de gemeenschappelijk beleefde dagen reden genoeg voor
zo'n blijvende, mooie herinnering."
Walther Pruggmayer/Kees Smit.
 


 


Previous page: TRN evenementen 1993
Volgende pagina: TRN 1e evenement