Print deze pagina

Ingrid & Léon (805)

EVEN  VOORSTELLEN !

 

Wij zijn Ingrid Robben en Léon Peeters. Een stel apart, allebei werktuigbouw-techneuten en in het bezit van boven-normale interesse voor motorfietsen en klassieke auto’s, in het bijzonder van Tsjechische oorsprong.

Ingrid heeft samen met Hans Grin (ook een Tatra-bezitter) een eigen bedrijf (Axxitec Vof) en is als freelance CAD-Engineer werkzaam in de werktuigbouw, kunststoftechniek en (bedrijfs)autotechniek. Léon is manager Engineering & Ontwikkeling bij een automodificatiebedrijf voor personen- en bedrijfsauto’s in IJsselstein (nabij Utrecht).

 

De avonturen rond onze “TATRA T805 RADIOWAGEN” zijn begonnen op 27 januari 2006, de dag dat we onze 4x4 truck, annex radiowagen, hebben gekocht in Hulshorst (nabij Nunspeet). Er stonden nog geen 1200km op de teller! Dit alles door een hint van Peter Visser die de 805 “gewoon” op Marktplaats.nl was tegengekomen (zie ons verslag in de TATRA Nieuwsbrief nummer 1 van 2006).

 

De eerste meters die wij na de aankoop met de Tatra hebben gereden, zullen wij niet snel vergeten: “Dat ding reed voor geen meter !”

 

Op de rug van een auto-transporter hebben we de auto naar Léon’s werk laten vervoeren. “Normaal” over de weg was geen optie daar het rijden met de Tatra niet eenvoudig leek, de auto in onze ogen niet betrouwbaar was, maar bovenal omdat er helemaal geen kenteken op de auto aanwezig was.

 

Vóór we besloten de radiowagen aan te kopen, hadden we eerst eens bij RDW  geinformeerd of zo’n oude truck van ergens rond 1960 überhaupt wel in Nederland gekentekend zou kunnen worden. De reacties waren niet ontmoedigend en vanwege de bijzondere samensmelting van onze gezamenlijke interesses (4x4, bedrijfsauto’s, Tatra, klassieke autotechniek) hebben we de stoute schoenen aangetrokken en “dat ding” gekocht.

 

Een eerste inspectie door een RDW-medewerker leverde een bescheide rapportage met mankementen op. Te veel scherpe uitstekende delen van bevestigingshaken en beugels voor de raamluiken en hangsloten, diverse lampen weigerden dienst en ruitenwissers die al helemaal niet functioneerden. De laatste, maar meest belangrijke opmerking die gemaakt werd, had betrekking op het volledig ontbreken van technische specificaties, produktie-gegevens, bewijs van bouwjaar en fabrikant.

 

Als klap op de vuurpijl bleek tot overmaat ook nog eens dat het chassis van onze Tatra niet eens was voorzien van een chassisnummer!. Waarschijnlijk was de koude oorlog van toen zo koud dat de Tatra-fabrieksarbeider de slagcijfers niet kon vasthouden en daarom maar vergeten is deze in het chassis te meppen.

 

 

 

 

De kleine reparaties aan de auto waren een peuleschil ten opzichte van het intensieve speurwerk naar documentatie van de Tatra T805. Door hulp van Tatra-vrienden uit het Tatra Register wisten we aardig wat informatie te vergaren.  Uiteindelijk hebben we de “curator historicus”, Martin Janik van het Tatra-museum in Koprivnice (CZ) bereid gevonden om een formeel document met specificaties en bouwjaar van onze auto op te stellen.

 

Dit mooie stuk papier van het Tatra-museum, voorzien van stempels en hand-tekeningen was doorslaggevend voor de RDW. Het bouwjaar is vastgesteld op 1958 daar dit jaartal in het motornummer is opgenomen en fabrieksdocumenten (achterhaald door Gerrit Wienen) ook in die richting wezen. Vanaf 03 maart 2006 is de Tatra T805 officieel toegelaten op de Nederlandse wegen met het kenteken BE-56-84 en voor zover wij weten de enige in zijn soort.

 

Nadien is onze Tatra al stevig door ons onder handen genomen, met als eerste mijlpaal het volbrengen van een rit naar Friesland, waar we het najaarstreffen in het kader van het 20-jarig bestaan van het Tatra Register NL hebben bezocht. Om deze rit enigszins betrouwbaar te kunnen volbrengen hebben we ons als eerste uitsluitend bezig gehouden met technische zaken zoals ontsteking, motorafstelling, remmen, verlichting en banden. De wagen had gedurende zijn leven zo lang stil gestaan, maar nu ging hij elke kilometer beter rijden.

 

 

 

 

Omdat de T805 zelfs in staat zou zijn om Parijs-Dakar uit te rijden (alleen niet als snelste…), zijn we van plan om de “bak” van binnen in te richten met bed, kacheltje en kastjes en zodoende een basic-camper te bouwen waar we mee over de hele wereld kunnen reizen.

We hebben ons voorgenomen om de revisie in een voortschrijdend verslag te rapporteren onder het kopje “Restauraties” van de website van het Tatra Register.

 

> Ingrid & Léon <


Previous page: Harry van Susteren (T600)
Volgende pagina: Peter Visser (T87 -1948)