Print deze pagina

Egbert Ridder (603)

Tatra voor en na: "De Kurk"

Vroeg laatst iemand aan mij: "Heb jij ook een oldtimer?"
"Ja een 8 cilinder van 1969."
"Oh, leuk, een Amerikaan?"
"Nou nee, het is een Tatra uit Tsjechië."
"Een wat ?"

En voor de zoveelste keer heb ik uitgelegd wat dat is, een Tatra.
Nou heb ik iets met het voormalige Oostblok: Oost-Duitsland, Trabant, Wartburg en nu dus ook Tatra. In 1991 heb ik een Trabi uit Leipzig gehaald, kostte toen 100 DM (de huur van de autoambulance was fl. 250,=).Leuk restauratieobject, hij schiet al lekker op.
Maar sinds vorig jaar dus een 2-603 met óók tamelijk veel werk. Ik ben lid geworden van het Tatra Register en heb veel gelezen en bestudeerd. Er zijn ettelijke telefoontjes gevoerd met Fred Kuipers en af en toe bestellingen doorgegeven: stuurkogels, uitlaten en stofhoezen. Ik wordt steeds handiger met plaatwerk, plamuren, spuiten en de eisen van de A.P.K. Na een hele winter sleutelen begon het toch ergens op te lijken en kon ik in augustus met de 603 op eigen kracht richting keurmeester.
 
Koplampen, remmen, wielophanging en dragende delen: alles in orde. Plotseling hard gelach van onder de hefbrug... iedereen liep er heen en wat bleek, de aftapplug van het carter (6,5 liter inhoud) bleek een echte kurk te zijn.
Mijn vraag is nu heeft één van de leden nog een metalen schroefstop voor mijn Tatra liggen, dan durf ik weer de weg op.

Egbert Ridder