Print deze pagina

Model T603 (1955-1975)

TATRA 603 ONTWIKKELING

In het totalitaire naoorlogse Oost-Europa stonden ook de autofabrieken onder staatscontrole. De COMECON besloot dat Tatra in de toekomst zich moest beperken tot het fabriceren van vrachtauto's, Skoda tot het bouwen van personenauto's tot twee liter en de DDR tot het bouwen van tweetakt-personenauto's. Een en ander had tot gevolg dat de produktie van de Tatraplan verhuisde naar de Skodafabriek (1952) en dat de Tatrafabriek tussen 1952 en 1956 geen personenauto's bouwde. Tatra, ontevreden hierover beklaagde zich en werd uiteindelijk toegestaan luxe regeringsauto's te bouwen. In 1955 verscheen daarop het eerste prototype van de 603, ontworpen door ing. Julius Mackerle die voortbouwde op de tradities van Hans Ledwinka en de 603 de krachtbron gaf van de Tatra 805, een lichte vrachtauto. De bovenstaande illustraties laten zien dat de ontwerpafdeling van Tatra stoeide met het idee de 603 nog onconventioneler te laten worden dan hij geworden is, n.1. met een middenmotor.
 
1955

T 603 Prototype  1955

De prototypen van de 603 onderscheidden zich van de 1-603 door hun gedeel
de voorruit, het hebben van één grote glasplaat waar de drie lampen achter
gemonteerd waren, en de afdekplaten voor de achterwielen. Een meer luxe
prototype was voorzien van een chromen strip boven de voorwielen en de
tekst "air cooled" op de beide luchthappers. 
          
 
T 1-603  1956-1963
 
Van de T 1-603 werden er 5992 stuks gebouwd. De kenmerkende drie koplampen waren nu gemonteerd achter een uit die delen bestaand glazen ovaal, de spatschermen voor de achterwielen waren verdwenen,de voorruit bestond uit één stuk en er waren nog een aantal kleine wijzigingen. De chromen strip was aan de onderzijde van de deuren bevestigd en liep tot 1957 recht, daarna in een blitz. De bumpers waren voorzien van kogelvormige rozetten en liepen aan de achterzijde door tot ver in de zijkanten.
 

De kentekenplaat achter was aan drie zijden omgeven door een chromen
ornament voorzien van in het rood gevatte witte woord "TATRA". Ook de
wieldopnen waren voorzien van een gestansd Tatra-embleem.
De voordeuren waren nog niet voorzien van tochtraampjes.
Tot 1962 was er een z.g. F motor van 2545 cc gemomteerd, vanaf 1962 de
z.g. G motor. (2472 cc)


 

T 2-603 1963-1967

De meest kenmerkende wijziging betrof het front, alwaar nu vxer, dicht bij elkaar staande koplampen gemonteerd waren. De motorkap kreeg een ander chroom ornament boven de nummerplaat en de voordeuren werden gesierd met tochtraampjes. De spoorbreedte voor werd vergroot van 1430 cm naar 1480, en achter van 1400 cm naar 1430 cm. De draaicirkel werd teruggebracht van 14 m naar 11,5 m en de compressie werd verhoogd naar 1:8.2 waardoor het vermogen met 10 pk toenam tot 105 pk.


In 1967 werd voor het eerst de z.g. H motor gemonteerd. Een rembekrachtiger verbeterde de kwaliteit van de remmen. De carrosserie werd onder handen genomen wat resulteerde in langere luchthappers opzij, verplaatsing van de chroomsierlijsten opzij naar het bovengedeelte van de deuren, grotere achterlichten en het verdwijnen van de luchthapper op de bagageklep, Deze luchthapper werd vervangen door een chromen ornament.
 

 
1970

T 3-603 1968-1975

De belangrijkste technische verandering van de 3-603 (Ook nog wel 2-603 genoemd; zelfs de fabriek gebruikt de typeringen door elkaar.) was het aanbrengen van schijfremmen in 1969. De carrosserie werd wederom aangepast door het verhogen van de voorruit en het wederom vervangen van het front; Dit bestond nu uit vier in kunststof gevatte koplampen, die verder dan voorheen uit elkaar stonden. Ook werden gladde wieldoppen en minder kenmerkende bumpers gemonteerd, die voorzien werden van smalle rozetten. Het ornament boven de achterkentekenplaat verwerd tot een smalle chromen strip op een gewijzigde motorkan. De spoorbreedte voor nam toe tot 1485 en, achter werd hij weer 1400 cm. In 1975 werd de productie beëindigd.
 

 Bron: TRN

TRN leden met een T603

Camiel de Leeuw

Fred Kuipers

Paul Schilperoord

Marcel Tillemans

Cees Koel

Egbert Ridder


Previous page: Model T602 (1949)
Volgende pagina: Model T613 (1973-1996)