Print deze pagina

TRN Evenementen 2007

Evementen 2007:

Najaarsevenement, "Het Grote Rivieren Treffen 2007"

De oudste deelnemende Tatra was de T87 van Peter Visser, verder waren er vijf T603’s en drie T613’s. De buitenlandse deelname was relatief groot met de familie Tisdale en Simon Redrup uit Engeland, de familie Danhäuser en Hübner uit Duitsland. Het aantal Tatra’s was dan wel niet groot maar wel kleurrijk. Bij de T603 denk je aan zwarte wagens (met mannen in slecht zittende pakken) maar wij hadden een prachtige blauwe van Ian Tisdale, een witte van de familie de Jong, een rode van Camiel de Leeuw en twee zwarte van de familie Hübner en Koel (met dames en heren in goed zittende vrijetijdskleding). Een zilveren T87, een metallic groene en twee zwarte T613 rondde het geheel af.

Met 31 mensen, 9 Tatra’s en een Mercedes G-wagen en een oprijwagen van de firma Terberg van de organisatoren gingen we op pad. De bezemwagen reed gelukkig voor spek en bonen mee want Tatra’s gaan nu eenmaal soms meestal niet altijd stuk. In de Tatra’s was het gezellig want in iedere auto zaten minstens drie mensen.

Op zaterdag hebben we een prachtig stuk Nederland gezien vol afwisseling met slingerende dijkweggetjes, door slaperige dorpjes, langs de rivier de Linge en dan weer door stukken bos afgewisseld met de sporen van de Hollandse waterlinie. We zijn twee grote rivieren over gestoken per veerpont.

Een voortreffelijke lunch kregen we bij Fort Asperen. Daarna kregen we een rondleiding door het fort. Dit fort is onderdeel van de Hollandse waterlinie en werd tussen 1845 en 1847 gebouwd. Soldaten die in het fort gelegerd waren werden allemaal klant bij het reumafonds. Zolang bleven wij echter niet.

We passeerden de Marinus Nijhoffbrug via de strook voor langzaam verkeer met speciale toestemming.

‘s Avonds terug in het hotel hadden we nog even tijd ons op te frissen en om acht uur wachtte ons een prima koud en warm buffet. Daarna werd op vloeibare zaken over gegaan.

De volgende dag werd rustig de tijd genomen voor ontbijt. We kregen ook nog versterking, een nieuw lid, Jo Dormans met vrouw en dochters meldde zich met een mooie Tatra 603. Hij kon meteen aansluiten en via een toeristische route reden we naar kasteel Loevestein. Daar kregen we een rondleiding waar we veel van opstaken.

We leerden ook meer over Hugo de Groot dan alleen maar het verhaal van de ontsnapping in de boekenkist.

Daarna hebben we op het terras van het slot nog gezellig nagepraat onder het genot van koffie en gebak waarna ieder zijn’s weeg’s ging.

Rest mij alleen nog de organisatoren te bedanken voor een bijzonder fijn weekend wat vooral bij de buitenlandse gasten in zeer goede aarde viel.

We zitten nog met één probleem, wie probeert dit het volgende jaar te evenaren.

Ed Beekman     

Voorjaarsevenement  (De Tsjechische Veteranendag)

Dit jaar viel ons voorjaarstreffen samen met de Tsjechische Veteranendag, die eens in de vijf jaar wordt gehouden. Het treffen was zeker geslaagd te noemen, alleen was het aantal Tatra’s niet groot. Voelen wij ons niet thuis bij andere Tsjechische merken? Het slechte imago van Skoda mag toch niet meer mee spelen, de moderne Skoda kan de concurrentie met elk merk aan en dat was vroeger ook zo. Alleen in de zeventiger en tachtiger jaren zakte het imago naar een dieptepunt, maar de Skoda’s uit die tijd zijn praktisch uit het straatbeeld verdwenen en op meetings zoals deze zie je exemplaren in zo’n goede staat dat het met de kwaliteit achteraf best meeviel.  We kregen bij inschrijving een tas vol giften van sponsors waarbij o.a. Skoda modellen in schaal 1 : 87 en 1 : 43 en een boekje waarin ik zag dat Peter Visser een Tatra 77a heeft. Er waren geen buitenlandse Tatra’s. Het TRN werd vertegenwoordigd door twee T87’s (Peter Visser en Kees Smit) een T603 (Camiel de Leeuw) en een T613 (Bert Barents). Bij het vertrek op zaterdag werden we wel uitgewuifd door Jan Dekker (T603) en Kees Griesdoorn met zijn T54/30, die inmiddels een Nederlands kenteken heeft. Zondag werd het TRN peloton nog versterkt met de Tatraplan van de heren Goossens. Bij de Skoda’s waren er drie van voor de oorlog, een 430, een 420 Rapid en een Popular roadster. Uit de veertiger- en vroege vijftiger jaren waren er twee 1102 roadsters en één cabrio-coach. De eerste Octavia modellen waren ruim vertegenwoordigd met Tsjechische, Engelse, Duitse en Nederlandse bemanning (m/v). Op zondag verscheen nog één ander Tsjechisch merk, namelijk een Aero 500. Het weer was schitterend en de omgeving ook. We reden op zaterdag voornamelijk door de zuidelijke  Utrechtse Heuvelrug. Bij de start was er een ongelukje, iemand moest zijn arm laten hechten toen bij het aanslingeren de slinger terug sloeg. Voor de man in kwestie was het niet leuk maar het past wel bij de hobby. We kregen een lunch bij Skodadealer Van Laar in Rhenen. In de namiddag bezochten we het sluizencomplex bij Amerongen. Ondergetekende reed met Peter Visser mee in de Tatra 87 samen met Simon Redrup.

Simon had een TomTom navigatiesysteem bij zich, wat ons later nog van pas kwam. Het langdurig langzaam rijden speelde de koeling van de T87 parten. We lieten de wagen toen maar een half uurtje afkoelen en begaven ons met behulp van TomTom naar een terrasje dicht bij het hotel. We hadden zicht op de geparkeerde T87 en genoten van de reactie van de mensen op de ietwat ongebruikelijke lijnvoering van deze stroomlijnicoon. Natuurlijk horen navigatiesystemen en mobiele telefoons niet in klassieke auto’s, maar het is wel erg handig. Wat ook grappig is dat de TomTom de juiste snelheid aangeeft waardoor we konden constateren dat de snelheidsmeter van de T87 heel nauwkeurig is. Het buffet op zaterdagavond was voortreffelijk maar je verwacht niet anders in een Bilderberg hotel. Zondags werd de omgeving van Nijmegen onveilig

gemaakt. Het startsein werd door de Tsjechische ambassadeur gegeven, die ook meereed. De echtgenote van de ambassadeur en zijn zoontje reden met Peter in de T87 mee. Vooral zijn zoon was onder de indruk van het geluid van de T87 en ook vond hij de auto zo lekker ruiken. Toen hij van Peter nog een 603 modelletje kreeg kon zijn dag niet meer stuk. Ook zondag kregen we een lunch, ditmaal bij Skodadealer Hegeman in Nijmegen. Aan het eind kreeg iedereen een beker als aandenken. De organisatie was in handen van de familie de Hoop en Swarttouw en dat was prima geregeld. Alles liep op rolletjes en de inwendige mens werd ook niet vergeten, Marie, Alfred, Ria, en Henny bedankt voor een fijn weekend.

Ed Beekman

& Najaarsevenement 

(Zie hiervoor op de kalender)

Nieuwjaarsborrel

 

Nieuwjaarstreffen TRN op zondag 21 januari 2007 j.l. in  "Het andere museum", in Leeuwarden.
 
Zondag 21 januari heeft de nieuwjaarsbijeenkomst van het Tatraregister plaatsgevonden. Het was een bijzonder succesvolle bijeenkomst, aangezien er meer dan 30 personen het museum wisten te vinden. Sommige bestuurleden moesten van de ander kant van Europa komen, maar ook zij ontbraken niet.
 
Het officiële programma ging van start om 14.00 uur, echter sommige clubleden melden zich bijna twee uur van te voren. Daar wachtte de ontvangst met  een heerlijk bakje koffie met een stukje traditioneel Friese oranjekoek.
  
 
Nadat onze voorzitter alle in en outs van het afgelopen jaar even had samengevat, nam de heer de heer Geersink, eigenaar van dit particuliere museum het woord en vertelde uitgebreid over de geschiedenis van zowel de lokatie, als de collectie automobielen.
 
Ook demonstreerde hij een modeltrein waaruit levensechte geluiden klonken, ook werd er een verzameling radio's getoond waaronder een serie Tsjechische Tesla radio's (met Philips binnenwerk). Vervolgens werd de groep rondgeleid door het museum waarbij de heer Geersing bij iedere auto een persoonlijk verhaal wist te houden. Zo hebben verschillende auto's in films gespeeld (zoals "Help, de dokter verzuipt")
 
  
De autoverzameling bestaat o.a uit unieke Renaults, Citroens, Singers en ook een unieke klassieke Sunbeam uit de 1e Wereldoorlog waarvan er maar één op de wereld is. Ook DKW en een Goggomobil zijn vertegenwoordigd.
Naast de verzameling auto's en radio's is er ook nog een collectie fototoestellen en miniatuur auto's te bewonderen.
Aan het einde van de rondleiding volgde een uitgebreide uitleg over de verschillende aspecten van het kantklossen, een verzameling waar mevrouw Geersink zich mee bezighoudt. Met name de kantkloswerken die uit Tsjechië vandaan komen zijn heel bijzonder.
 

De TRN-leden die nog niet in het bezit waren van het TRN jubileumboek “Tatra onder de zeespiegel” konden het boek op de nieuwjaarsreceptie ophalen.

Tijdens de nieuwjaarsborrel diende zich ook al weer een nieuwe sponsor aan voor de website. Hier zijn we ook erg mee in ons nopjes.
   

Previous page: TRN Evenementen 2008
Volgende pagina: TRN Evenementen 2006