Print deze pagina

TRN evenementen 1997

TSJECHISCHE VETERANEN DAG 27 APRIL, BEEK

EEN IMPRESSIE.
 
In Beek bij Arnhem (en dus niet in Limburg, zoals mijn computer mij wijs wilde maken!) vond dit jaar de Eerste Tsjechische Veteranen Dag plaats. Dit was niet alleen een ontmoeting voor de bezitters en liefhebbers van bedaagde Tsjechische voertuigen, maar fungeerde ditmaal tevens als de jaarlijkse rit van ons dierbaar Tatra Register Nederland. En dus zagen we naast zeldzame Skoda's, Aero's, Jawa's en Velorexen ook een aantal Tatra's. Goed, dat hadden er misschien nog wat meer kunnen zijn, maar de kwantiteit wordt door de kwaliteit meer dan goed gemaakt. Zo zagen we twee exemplaren van de toch wel zeldzame T-603 type 1, met z'n kenmerkende drie koplampen, en één type 2. En wat te denken van een T-54 uit 1931, of een T-75 uit 1934? En dan was er nog die beeldschone wit-met-blauwe T-52: een vierper-soons cabriolet met een speciale carrosserie van de beroemde bouwer Sodomka, als unicaat gebouwd voor de wereldtentoonstelling van 1934. Deze laatste, van de heer Wolf-Dieter Fischer uit Duitsland, zal later een terechte eerste prijswinnaar blijken.
De dag tevoren al zijn we vanuit Friesland vertrokken, en na de ontvangst bij Hotel t Heuveltje bouwen we ons tentje op bij de Camping De Panoven. Naast oude bekenden als Kees Koel en Kees Smit en hun respectievelijke aanhang, treffen we hier ook menig andere eigenaar van Tsjechisch blik. De avond verloopt dan ook zeer gemoedelijk, en niet alleen in de feestzaal te Beek, waar de stemming zowel door een oerhollands draaiorgeltje alsook door een Tsjechische en een Nederlandse volksdansgroep wordt verhoogd, om van het bier maarte zwijgen! Ook de kraam met boeken, modellen en verdere met onze hobby samenhangende memorabilia doet ondertussen goede zaken.
Dat het die zaterdagochtend aanvankelijk plenst, mag de pret niet drukken: er zijn opklaringen voorspeld en we blijven optimistisch. De kap van onze cabrio gaat in ieder geval naar beneden! Op het feestterrein bij Hotel 't Heuveltje is het al spoedig een drukte van belang. Er wordt nog wat gesleuteld en geprutst, auto's van trailers gereden, alles keurig opgesteld. De organisatie verstrekt routebeschrijvingen, een fraai schild voor op de auto, asbakken, en zelfs een ijskrabber....(??) Wat staat er ons wel niet te wachten?! De morgen vliegt om met het bekijken van elkanders voertuigen, het uitwisselen van allerlei gegevens en onderdelen en uiteraard het vertellen over je auto of motor aan wie het maar horen wil. De publieke belangstelling is groot. Van Limburgs tot Fries, van Tsjechisch tot Zweeds valt op het terrein te horen. Ook Klaus Buschbaum, de voorzitter van de Duitse Tatra Club, geeft acte de pré-sence. Dit treffen is dan ook met recht internationaal te noemen.
 
Na de lunch knijpt Henny de Hoop in zijn antieke autotoeter. "We gaan vertrekken! Naar de wagens!" Begeleid door motoragenten, de Wegenwacht, een snelle Quad en een bevlagde Tatra vrachtwagen slingeren de oude Tsjechen in een lange stoet door het fraai heuve-lende Montferiand, rode stoplichten negerend, minirotondes met een supreem gevoel van overmacht in bezit nemend. Het diep gegorgel van luchtgekoelde V8-motoren mengt zich met de pruttelende tweetakters en de kenmerkende Jawa-klanken. Een mooie route: voor onze buitenlandse gasten is onderweg zelfs voor draaiende windmolens gezorgd, zo lijkt het wel! Zo bereiken we het Openluchtmuseum Erve Kots, alwaar ook een kaasboerderij is gevestigd. Na de nodige schermutselingen en maneuvels slaagt een ieder er toch in, een plaatsje op het parkeerterrein te veroveren. Het uitgestalde boerengerief wordt zonder omhaal oneerbiedig tot een werkplaats voor oude Tatra's en Skoda's verklaard.... Hilariteit alom.
Ondertussen verricht de Wegenwacht zijn nuttig werk. Zelfs een Tatra blijkt niet altijd even immuun voor pech! Doetinchem is de volgende stop. Ter afsluiting van een 'Tsjechische Week' worden onze auto's en motoren midden in de voetgangerszone rondom de Grote Kerk tentoongesteld. Ook hier is de publieke belangstelling zeer groot. Wat geeft het dan, dat we inmiddels ruim een uur op het tijdschema achter liggen? Het enthousiasme van het publiek is er niet minder om. Bestuurders en passagiers laven zich ondertussen in diezelfde kerk aan hete koffie, zodat de enige echte bui van die middag geen doel treft. Over natte straten gaan we daarna terug naar ons uitgangspunt te Beek, alwaar de deskundige jury, in de personen van Ed Beekman, Frans Vrijaldenhoven en-de charmante mevrouw Hoekstra (van de Skoda-importeur), de uitslag bekend maakt. In de categorie "Open auto's":
1e prijs Tatra T-52 met Sodomka carrosserie, Duitsland, 2e prijs Skoda Popular, Roadster (1937), NL, 3e prijs Skoda Felicia, eerste model, Tsjechië, In de categorie "Gesloten Auto's": 1e prijs Skoda 1000 MBX, Tsjechië, 2e prijs Tatra T-75, NL, van ons lid Kees Koel, 3e prijs Skoda 1200, Zweden. In de categorie "Motorfietsen", waartoe ook de Velorexen zijn gerekend:
1 e prijs Jawa 350 met zijspan en aanhanger, NL, 2e prijs Jawa 350, zijklepper uit 1937, NL, 3e prijs Velorex, NL.
Mij dunkt, dat de organisatie van deze dag terug kan kijken op een geslaagd evenement. Wij hebben de kans gekregen om een mooie, goed georganiseerde rit te rijden. Het publiek is een kijkje op de rijke historie van het Tsjechische automobiel en de Tsjechische motor gegund,
Mij dunkt, dat de organisatie van deze dag terug kan kijken op een geslaagd evenement. Wij hebben de kans gekregen om een mooie, goed georganiseerde rit te rijden. Het publiek is een kijkje op de rijke historie van het Tsjechische automobiel en de Tsjechische motor gegund,
een gelegenheid waarvan zowel op het parkeerterrein bij Hotel 1 Heuveltje te Beek, alsook langs de route en in Doetinchem veel gebruik is gemaakt. Een woord van dank aan het adres van de organisatie is hier dan ook zeker op z'n plaats! Zonder enige twijfel is het op poten zetten van een dergelijk evenement veel werk geweest. Wie er niet is geweest, heeft wat gemist en zichzelf als liefhebber van Tsjechische voertuigtechniek een slechte
 
dienst bewezen. Ik eindig dan ook met het uitspreken van een dubbele hoop: dat het volgende evenement even geslaagd en druk bezocht mogen zijn, en dat dan ook de deelname van de zijde der Tatra-liefhebbers nog wat groter is!
Peter Visser.


Previous page: TRN evenementen 1998
Volgende pagina: TRN evenementen 1993