Print deze pagina

Model T49 (1929)

De Tatra 49
Tatra staat bekend als een fabriek die bijzondere auto's maakt en de Tatra 49 ÏS ook een bijzonder voertuig. Toch past hij niet echt in de reeks van automobielen die Tatra in die tijd uitbracht. We spreken hierbij over het jaar 1929, het jaar dat de T49 uit kwam. Eigenlijk gaat het hier om twee verschillende voertuigen die gemeen hebben dat het driewielers zijn. De eerste is een bedrijfsvoertuig en de tweede een personenauto. Als we de opzet van het voertuig bekijken krijgen we het idee dat leerlingen van de bedrijfsschool een handvol bestaande onderdelen gekregen hebben om daar wat van te maken. Toch is de opzet serieus en de bedoeling was om een goedkoop vervoermiddel voor particulieren en bedrijven te brengen dat ook simpel te onderhouden en te repareren was. De complete vooras met besturing was afkomstig van de Tatra 12 en de één cilinder motor was in feite een halve T12 motor. De motor zat voor het achterwiel en dreef dat wiel aan d.m.v. een cardanas, uitgevoerd als pendelas, afgeveerd met een bladveerpaket. Ook dit was a.h.w. de helft van een T12 aandrijving die een kwart slag gedraaid was. De T12 vooras bestond uit een starre as met dwarse bladveren. De mechanische remmen werden met de voet bedient op de voorwielen en met de handrem werd het achterwiel geremd. De bedrijfswagen uitvoering had boven de vooras een laadbak met een klep en leek op een motorbakfiets zoals je die bij ons in de vijftiger jaren veel zag. De bestuurder, die achterop zat, werd enigszins beschermd door een ruit en soms een dakje boven z'n hoofd. De personenwagen uitvoering leek van voren op een T12 en had een gesloten tweepersoons carrosserie. Het was een solide voertuig en als minimum auto veel minder primitief dan z'n soortgenoten uit die tijd, toch sloeg hij niet echt aan. Van de T49 zijn er in 1929 en 1930 totaal ±200 stuks gebouwd waarvan de meeste in bedrijfsuitvoering.

Technische gegevens van de Tatra 49:
 
Aantal cilinders:
1
Motorinhoud:
528 cc
vermogen:
7 pk
koeling:
lucht
Gewicht:
325 kg
Draagvermogen:
500 kg
Topsnelheid:
60 km/u
Verbruik:
6 tot 8 Hr per 100 km
Tank inhoud:
16 Itr.

Previous page: Model T12 (1926)
Volgende pagina: Model T30 (1928) & T52 (1931)