Print deze pagina

Model T97 (1936)

Technische gegevens T97:

Fabrikant                  Tatra
Introductiejaar          1936
Productie einde          1939
Productie aantal         508
Aantal personen           5
Motorlocatie             Achter
Aandrijving            Achterwielen
Gewicht (leeg)           1150 kg
Topsnelheid               130 km/h
Verbruik                      1:9
Cilinders                      4
Type                         Boxer
Inhoud:                    1749 cc
PK  (bij 3500.00 tpm) 40.00 (29.4 KW) x
Versnellingen:                4
Bandenmaat               5,75x16
Afmetingen    
Bijzonderheid:   508 geproduceerd          

 

De Tatra 97
 
Vrijwel gelijk met de T87 werd bij Tatra begonnen aan een kleinere uitvoering van het concept; een model dat de Tatra 75 moest opvolgen.
 
Deze wagen kreeg een 1750 cc viercilinder boxer motor met twee bovenliggende nokkenassen (één per kant). Hij werd aangeduid met type 97. De motor leverde 40 pk, wat een topsnelheid van 125 kilometer per uur mogelijk maakte. Verder heeft de wagen een vier versnellingsbak en hydraulische remmen.
 
Uiterlijk verschilt de T97 van zijn grote broer doordat hij twee koplampen, vier zijruiten en twee achterruiten in de motorkap heeft. Dit laatste maakte dat het uitzicht naar achteren beter was dan bij de T87 want daar moest men het namelijk doen met de koelspleten om te kunnen zien wat er achter de auto gebeurde.
 
Het prototype had geen rugvin, maar de serie-uitvoering kreeg wel een rugvin zoals de T87. Er zijn vijf T97 gebouwd met een derde koplamp, de verstelbare Bosch lamp. Verwarming werd als extra geleverd en bestond uit, door de uitlaat, verwarmde lucht die door twee platte buizen in de vloer naar voren geleid werd.
 
In de T97 werden veel T87 onderdelen gebruikt. Ook de T97 was een moderne en, in zijn klasse, snelle wagen. Lang werd de T97 echter niet gebouwd.
Toen een deel van Tsjechië, het zogenaamde Sudetenland, door het verdrag van München in 1938 bij Duitsland gevoegd werd, was Tatra opeens een Duits bedrijf.
 
In Duitsland werd in die tijd het plan “Schell” doorgevoerd waarbij alle Duitse autofabrieken hun programma moesten beperken. Het idee hierachter was dat als iedere fabriek minder verschillende modellen ging bouwen, maar wel meer per model, de productie veel efficiënter zou worden.
 
Tatra mocht vanaf dat moment alleen personenauto’s bouwen in de klasse van 3 liter en meer. Daarom moest de productie van de T97 stopgezet worden terwijl de T87 door gebouwd mocht worden. Het had (zoals wel eens beweerd wordt) niets te maken met eventuele concurrentie voor de Volkswagen die overigens in een andere klasse viel.
 
De echte concurrenten van de T97 waren de Mercedes 170, de Adler Trumpf en de Hansa 1700. Er zijn slechts 508 Tatra 97’s gebouwd.
 
 

Previous page: Model T52 (1936)
Volgende pagina: Model T87 (1948)