Print deze pagina

Fam. van Groning (T12 - 1926)

Restauratieverslag van de T12 (1926) van de familie van Groning.

De T12 wordt klaargemaakt voor transport (13 Oktober 2007) en de eerste indruk:

   

Het 1e demontagewerk wordt verricht, Wietske (de bekleedster) bekijkt uit welke stoffen het dak en de bekleding van de deuren is opgebouwd. Het is handig om dit voordat de auto kompleet wordt gestript, te bekijken. In de deuren vinden we nog het isolatiemateriaal zeegras of stroo o.i.d.

Ondertussen zijn we druk bezig met het onderzoeken naar onderdelen. De volgende onderdelen ontbreken bij de aankoop: de carburateur, het orginele embleem, het juiste stuur, een grote externe claxon, de orginele 18"" velgen, de snelheidsmeter en het klokje (niet elektrisch) en de ruitenwisser. De meeste onderdelen hebben we niet direct nodig maar een karburateur is toch wel er gemakkelijk en het lukte maar niet om die op de kop te tekken, zelfs niet in Tsjechïe. Zoiets moet je eigenlijk ook niet gaan zoeken, daar moet je tegenaan lopen. En gelukkig is dat gebeurt. Hij lag op ons te wachten in Groningen, vlakbij huis samen met veel andere ontbrekende onderdelen zoals de grote claxon, het embleem en een ruitenwisser. Het is dan leuker om eerst de motor aan de praat te helpen. Deze moet echter volledig gedemonteerd worden en schoongemaakt..

T12 Scintilla dynamo T12 Friedmaan oliepomp 

Het is allemaal zo vuil en om te contoleeren of er nog ergens stukjes zuigeveer zijn verdwaald, gaat de hele motor gaat uitelkaar:

De uitlaat is nog orgineel, deze is echter samen met de accubak volledig inelkaar gedrukt door het optillen van de T12 met een heftruk. Om het orginele geluid terug te krijgen wordt de uitlaat weer in de oorspronkelijke toestand gebracht door deze dwars door midden te flexen, uit te kloppen en weer inelkaar te lassen. Dan blijkt tevens dat deze ook nodig ontkoold moet worden.

De uitlaat is bijna weer klaar voor gebruik naar even flink kloppen prutsen en lassen:

De motor is zo vuil en er zitten allemaal stukje ijzer en andere zooi door de olie. Hierdoor besluit ik om de motor helemaal uitelkaar te halen, inclusief zuigers, olieleidingen, krukas ed e.d.:

 

Dat blijkt niet verkeerd te zijn aangezien de ene zuiger vol krassen zit (de zuigerveren zitten hierdoor aan één kant vast) en van de andere zuiger mist een stuk uit de lagerschaal en een stuk uit de onderkant van de zuiger. Echt gelukkiger worden we er niet van en het hele blok wordt gereinigd met een hoge druk spuit, alle lagers worden vervangen en één zuiger moet vervangen worden incl. de zuigerveren. Gelukkig hebben we die net op de kop getikt. Voor de lagerschaal moeten we de kennis vragen aan een gespecialiseerd bedrijf. Zij gaan de lagerschalen opnieuw gieten.

Ondertussen gaan we niet stilzitten. Op de voorwielen zit speling, zo komt de auto niet door de APK. Ook de voorwielophanging moet erann geloven, deze wordt volledig gedemonteerd:

We gaan lekker rustig verder.

PS: Ik ben op zoek naar de snelheidsmeter en het klokje.

Reacties welkom:

r.vangroning@tatraregister.nl

 

 

 


Previous page: TRN leden restauraties
Volgende pagina: J.H. Jordaan (T11 - 1925)