Print deze pagina

(Alternatieve) Onderdelen

 Bij gebrek aan beter hebben al heel wat Tatra bezitters moeten zoeken naar alternatieve onderdelen. Onderstaande lijst kan hiervoor wellicht als hulpmiddel worden gebruikt. Denk tevens bij de aanschaf van "nieuwe" onderdelen uit oude voorraden dat "nieuw" vaak 30+ betekend. Revisie van de oude delen kan dan toch voordelig zijn omdat bijvoorbeeld dichtingen ook bij de "nieuwe" onderdelen vervangen moet worden. De laatste tijd beginnen er echter meer kwalitatief goede reproductieonderdelen te verschijnen. Vaak zijn deze niet allemaal even makkelijk te vinden of naar Nederland te krijgen, echter ervaring leert dat de moeite die hierin wordt gestopt vaak zeer lonend is.

De onderdelensituatie begint duidelijk te verbeteren tegenover een jaar of wat geleden. Plotseling werden we toen verrast door het feit dat oude voorraden eindig bleken te zijn, en een aantal onderdelen van het toneel verdwenen. De onderdelen waren altijd ruimschoots voorradig op de bekende adressen geweest.

De Tsjechen zelf beginnen nu te merken dat echt aan alle voorraden een keer een eind komt. Echter ook in Tsjechië is men daarom met de T603's volop bezig, omdat het hier om grotere en daardoor interessantere aantallen gaat.

 Algemeen:

(6 Volt) Accu

Deze zijn een stuk goedkoper op (oldtimerbeursen) dan bij de regulier handelaar. Ook in Tsjechië is de 6 Volts accu veel meer in gebruik en daarom aldaar een stuk goedkoper.

Veren

Veren kun je in alle maten krijgen bij een (llandbouw) mechanisatie bedrijf. Ook op beurzen kun je ze nog wel eens een bakje met verschillende veren tegenkomen.

V-snaren

Deze kun je kopen/bestellen  bij bijna alle autoshops. Vaak krijg je hier echter de getande versie. Ongetande V-snaren kun je krijgen bij (landbouw) mechanisatie bedrijven.

Uitlaatbuis

Vrijwel iedere maat kun je bestellen bij Bosal. Let op, het gaat hierbij om rechte stukken en standaard bochten.  

(6 Volt) lampen

Deze zijn prima verkrijgbaar op beursen maar ook bij leveranciers die zijn gespecialiseerd in oldtimer materiaal.

Claxon

 

Dynamo

Zowel voor de 6 Volts als de 12 Volts dynamo kun je alternatiefen bestellen. Het is echter vaak leuker om de orginele te behouden. Soms doet hij het weer met een stel nieuwe koolborstels, soms moet er opnieuw worden gewikkeld. Meestal ligt het trouwens aan de spanningsregelaar.

kijk voor zowel het opnieuw wikkelen als alternatieven bij aanbevolen bedrijven.

T57

Schokbreker rubbers

Neem hiervoor een een stuk olie slang met een passende maat en snijd er ringetjes vanaf.


T603

Voor sommige onder ons was het lastig om de T603's aan de gang te houden of volgens planning de restauratie voor te zetten zonder de betreffende delen. Zeker ook omdat er geen zicht op een oplossing zou zijn. Nu komen langzaam maar zeker reproductie-onderdelen op de markt.
Na een aantal maanden wat Tsjechische autobladen na geplozen te hebben wordt wel duidelijk dat het aantal Tatra's dat wordt aangeboden dun aan het worden is. De prijzen stijgen gestaag en dat omgekeerd evenredig met de kwaliteit die men voor zijn geld krijgt. Ook in Tsjechië wordt de T603 langzamerhand een collectors item.

Koppelingsplaat
De koppeliongsplaat no.: K1817 van Borg & Beek (BMW320 (1978-1980)) kan met eenvoudige aanpassingen geplaatst worden. Vingers en drukgroep zijn af te stellen volgens Tatra-specificatie.

Schijfremmen
De Jablonec schijfremmen van de Tatra 603 (vanaf 1968 toegepast) is licentie nabouw van Girling/Dunlop. De schijfremmen achter zouden
gelijk moeten zijn aan vroege Jaguar XJ6's. De plunjers/kalibers kunnen vervangen worden door Girling repair kit nummers: voor SP2565 en
achter SP2775 (Jaguar Mark 10 of Jaguar 420G (niet gelijk aan Jaguar 420!)). De punjers/kalibers achter kunnen
eveneens vervangen worden door Skoda 100-onderdelen (tot 1976). Het opnieuw laten aanbrengen van frictiemateriaal op oude blokken is ook een mogelijkheid. Dus, gooi ze vooral nog niet weg als ze op zijn! Ze kunnen nog eens van pas komen.

Remslangen
Tatra 2-603 remslangen zijn gelijk aan de voorste slangen van een Datsun Cherry 100A and 120A Saloon, Coupe of Estate 1971 -1977 (Girling partnummer GHP 151). Verschil is de diepte van de groef voor de borgplaat.

Spanningsregelaar
De originele Pal/Magneton spanningregelaar (enkele 12V dynamo) kan vervangen worden door HUCO 13 3505 14V38A.
Startmotorrelais van Skoda kan pas worden gemaakt. Klem opboren en M6 erin tappen. Verder opbouwen en afstellen met Tatra stelschroef.

Chroomstrippen
De chroomstrippen in de raamrubbers kunnen optioneel door de plastic chroomband van Ford Taunus of Renault 12 vervangen worden. De  chroomsierstrippen voor de raamrubbers  worden nu ook weer nagemaakt.

Strippen worden ook nagemaakt van roestvast staal, kijk bijvoorbeeld op: http://www.skofast.cz/tatra603.htm

V-snaren
V-snaren voor de aandrijving van de ventilatoren kun­nen vervangen worden door getande riemen van de firma Gates, te bestellen onder het nummer 6262 MC AVX 10x813 La.
Volgens de deskundigen is een getande V-snaar beter dan de oorspronkelijke exemplaren omdat er minder spanning op de buitenste lagen komt.
Het lid Kees Koel is inmiddels met dit verhaal aan de gang gegaan en vond bij de firma Bruin aandrijftechniek in Alkmaar getande V-snaren met de aanduiding B31X Optibelt, die iets breder zijn dan die van Gates.
Beide passen echter, dus doe er uw voordeel mee.

Rubber achterasbalg
Het belangrijkste ontbrekende deel was zeker de gevoelige rubber achterasbalg. Deze zijn nu weer verkrijgbaar! Inmiddels is weer een klein voorraadje naar Nederland gehaald door Fred Kuipers

Rubberprofielen (ramen, deuren etc.)
Ze worden aangeboden in een set of voor de losse ramen. Voor de voorruit is het van belang te weten of het een set moet zijn voor lage (oude uitvoering) of hoge voorruit
Een bruikbaar nieuwtje is een complete set rubberprofielen (ramen, deuren etc.) voor de hele T603, tegen een zeer aanvaardbaar tarief.

Driehoekige Tatra-emblemen
Het gaat hier om een nagemaakt emleem, het betreft hier echter een nagenoeg originele uitvoering.

Plaatwerk, als bodemplaten en dorpels
Dit is allemaal leverbaar.

Uitlaten
Uitlaten (met en zonder uitlaatbochten), zowel voor Tl-603 als ook voor latere variaten, zijn leverbaar. 

Zoekt u bovenstaande onderdelen of wellicht iets anders? Meldt het bij uw club en misschien kunnen wij zo elkaar helpen.

Uw ervaringen op het vlak van alternatieven zijn ook meer dan welkom!


Bron: TRN (o.a. Fred Kuipers)

 

 


 

 


Previous page: TRN Technisch
Volgende pagina: T603