Print deze pagina

model T11 Targa Florio (1925)

 

 

De T11 Targa Florio werd in 1925 gebouwd op basis van de standaard T11 maar wel met een aantal wijzigingen. Allereerst werd de motor voorzien van cilinderkoppen met drie kleppen per cilinder. Met nog wat ingrepen leverde deze motor een vermogen van 27 pk bij 5000 t/min tegen 12 pk bij 2800 t/min van de standaard motor, de inhoud (1056 cc) was gelijk gebleven. Bij de voorwielophanging werd de starre vooras vervangen door een gedeeld exemplaar dat in het midden scharnierde. De wagen kreeg zodoende een simpele onafhankelijke voorwielophanging. Deze voorwielophanging zien we in verzwaarde vorm terug in de Tatra 17. De voorwielen werden ook voorzien van remmen, de standaard T11 had alleen remmen op de achterwielen. Dit laatste beviel zo goed dat de nieuwe T12 die in 1926 uit kwam, standaard vierwiel remmen kreeg. Dat is ook het belangrijkste uiterlijke verschil tussen een T11 en een T12. Twee T11 type Targa Florio deden in 1925 met de Targa Florio mee en werden 1e en 2e in hun klasse. Na de wedstrijd reden de coureurs de beide wagens gewoon over de weg naar huis, zonder problemen. Er zijn vier wagens gebouwd en er werden ook andere wedstrijden mee gereden. Soms werden ze voor korte afstandswedstrijden voorzien van een motor met vier kleppen per cilinder.

Er is wordt regelmatig over een Targa Florio gesproken van de Amerikaan Jeff Lane. Er is echter nooit een T12 Targa Florio geweest. Jeff heeft het echter over de T12 Targa Florio om eerlijk aan te geven dat het om een replica gaat waarbij ze een Tatra 12 als donor hebben gebruikt.

  Targa Florio van Jeff Lane

De replica van Jeff Lane heeft wel 4 wielremmen maar niet de onafhankelijke voorwielophanging en de driekleppen racemotor van de echte T11 Targa Florio. Jeff Lane heeft de grootste collectie Tatra’s buiten Europa. Hij heeft in Nashville, Tennessee een eigen museum met behalve Tatra’s veel andere Europese auto’s.

Ed Beekman

Bron: TRN nieuwsbrief  nummer 3 - 2007


Previous page: Model T11 (1923)
Volgende pagina: Model T12 (1926)