Print deze pagina

Model T613 (1973-1996)

Na een aarzelend begin in 1973 kwam de productie van de Tatra 613 in 1975 echt op gang, maar het duurde nog een hele tijd voordat hij ook naar Nederland kwam. Hij heeft één maal op de RAI gestaan, maar export naar het westen kwam nooit goed op gang. Toen het Tatra-register in 1986 zijn eerste bijeenkomst hield in Ooltgersplaat in Zuid Holland was de Tatra 613 nog volop in productie. Er was zelfs iemand op de bijeenkomst aanwezig die plannen had om de wagen in Nederland te importeren. Het was de heer Moes, die zelfs al over een parelmoer kleurige demonstratiewagen beschikte. Helaas is het hele verhaal niet door gegaan. De eerste T613 die in ons land werd ingevoerd was een 10 jaar oude in 1994 door Ron Schuiten (inmiddels is deze wagen van Hans Grin). Dit ging gepaard met veel tijd, kosten en moeite. Daarna ging het makkelijker en nu rijden er een stuk of zes rond in ons land. In september 1993 ging Bert Barents op vakantie naar Valasska Bystrice , een klein dorpje ten zuiden van Roznov pod Radhostem. Dit ligt in de buurt van Koprivnice en Pribor. Hij heeft toen eerst het museum en de fabriek in Koprivnice bezocht. Twee dagen later bezocht hij de fabriek in Pribor waar de T613 werd afgebouwd (de carrosserie en de motoren kwamen uit Koprivnice). Hij werd daar hartelijk ontvangen en mocht vrij en alleen rondlopen door fabriek en foto’s maken. Op dat moment lag de productie op zo’n 1500 Tatra’s per jaar. Bert vroeg wat de T613-4 moest kostten als hij er één af fabriek bestelde. Het antwoord was dat de simpelste uitvoering 20.000,- Euro zou kosten maar dat aan alle wensen voldaan konden worden waarna de prijs natuurlijk navenant zou zijn.  Er stond een kant en klare Tatra in de duurste uitvoering die afgeleverd zou gaan worden aan een Duitser in Frankfurt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bert heeft in 1994 bij de belastingdienst geïnformeerd wat de Tatra in Nederland in de goedkoopste uitvoering voor de deur, op kenteken, zou kosten. Dat zou op 70.000,- Euro komen! Bert heeft toen een jaar of tien gewacht en voor heel wat minder een gebruikte aangeschaft. De foto’s die hij in de fabriek gemaakt heeft ziet u bij dit artikel.

Zelf ben ik in 1995 in de fabriek geweest op uitnodiging van Radim Hora, de toenmalige verkoopsdirecteur, die ik op het eerste internationale Tatratreffen in Katwoude had ontmoet. Hij beloofde mij toen dat ik een proefrit met een nieuwe T613 zou mogen maken, maar ik werd door een chauffeur gereden en mocht niet zelf rijden, een verzekeringskwestie zei men. Die avond mocht ik als troost rijden met de T613 van de muziekband, die in ons hotel optrad. Wat mij in de fabriek opviel was dat tussen de nieuwe auto’s op de lopende band ook ouder T613’s werden gerenoveerd. Er werden toen ook nog T613 ambulances gebouwd. Tijdens een gezellig onderonsje met de heer Hora en de Engelse ontwerper

 Bron: TRN Nieuwsbrief, januari 2008

TRN leden met een T613:

Peter Visser

Bart Barends

Geoff Wardle kreeg ik tekeningen te zien van de T613 Prezident. Korte tijd later zou hij op de Salon van Praag getoond worden maar dat ging op het laatste moment niet door. Er werd er maar één van gebouwd en deze wagen staat nu in het Tatra museum. Een jaar later kwam de T700 uit, de laatste personenauto van Tatra.

Previous page: Model T603 (1955-1975)
Volgende pagina: Model T700 (1996-1998)