Print deze pagina

Lüneburg 2004

Op de grote stille Lüneburger Heide dwalen Tatra’s eenzaam rond…


Bij het eind van ons bezoek in 2003 aan het Jahrestreffen van onze Duitse zusterclub Tatra Register Deutschland in Speyer zeiden we “bis zum nächsten Jahr”. Dat schept verplichtingen, dus laadden wij: Cees Koel , Peter Visser en ondergetekende, onze bagage en onszelf op donderdag 8 juli in de Tatra 75 van Cees en de Tatra 87 van Peter om ons oostwaarts te begeven. De meeting vond namelijk plaats aan de noordkant van de Lüneburgerheide, wel bekend uit onze diensttijd. Peter had een route uitgestippeld die zoveel mogelijk autobanen vermeed. De weg voerde ons in Duitsland langs Aldorf, de woonplaats van Josef Kruempelbeck. Hij zou zich dan met zijn Tatraplan bij onze kleine karavaan aansluiten. De verbaasde autobaanridders zagen een statige zwarte T75, gevolgd door twee zilveren stroomlijn-Tatra’s met rond 90km per uur voortjakkeren. We waren blij met de bescherming die we kregen van een Tsjechische en een Slowaakse vrachtauto, die bewust respectievelijk voor en achter ons konvooitje bleven rijden.

Zonder problemen kwamen we in Asendorf aan, waar we door vele bekenden begroet werden. We konden meteen genieten van een uitstekend buffet. In Duitsland zie je altijd wat meer oudere Tatra’s dan bij ons en er waren dan ook meerdere Tatra 57, een Tatra 12, een T54/30, een T52 met Sodomka carrosserie, en vier stuks T75. De oude stroomlijners waren bescheiden vertegenwoordigd met twee T87 en een Tatraplan. Het best vertegenwoordigd waren de T603 modellen. Er waren drie T613’s en een Tatra 700 als laatste vertegenwoordiger van het uitgestorven Tatra personenautoras. Behalve de eerder genoemde leden van ons Tatra Register Nederland gaven nog Kees Griesdoorn, Kees Smit en Camiel de Leeuw acte de présence.
Vrijdag was de eerste rondrit en deze voerde door een gebied dat aangeduid wordt met Altes Land, een gebied dat veel kersenboomgaarden en aardbeientelers herbergt. De tocht ging langs oude dorpjes en stadjes, maar ook langs de fabriek van Airbus Industrie in Finkenwerder bij Hamburg.
De volgende dag sloeg het noodlot toe. Ik reed die dag met Peter mee in zijn T87 en bijna op het eind van de dag liet de koppeling het afweten. De auto van Peter is inmiddels terug in Nederland en een onderzoek naar de oorzaak van het drama is in volle gang. Het laatste nieuws is overigens dat niet de koppeling, maar de versnellingsbak de oorzaak van het malheur was.

Het evenement werd op zaterdagavond met een bijzonder gezellige feestavond afgesloten. Bis zum nächsten Jahr.

Ed Beekman


Previous page: TRN Evenementen 2004
Volgende pagina: TRN Evenementen 2002