Print deze pagina

Model T30 (1928) & T52 (1931)

DE TATRA 30 EN 52  


Nadat Tatra de T11 succesvol geïntroduceerd had, gaapte er een gat in het programma tussen de grote Tatra 10 en de kleine Tatra 11. Voortbordurend op de nieuwe formule die met de T11 was begonnen, namelijk een ruggengraat chassis met onafhankelijke achterwielophanging, kwam Tatra in 1927 met het prototype van een middenklasser volgens dit concept.
De wagen was een vergrote versie van de T11 met een vier cilinderboxer motor. Deze motor was een kopklepper met een inhoud van 1679 cc die 24 pk leverde. De wagen werd geïntroduceerd als Tatra 30. Hij werd ook wel aangeduid met 6/24. Dit is eigenlijk een Franse aanduiding en staat voor 6 belasting pk en 24 echte pk. In 1928 begon de levering van de auto die robuust, degelijke en makkelijk te onderhouden was.
Hij werd dan ook vaak als taxi gebruikt vooral de versie met lang chassis. De fabriek leverde zelf een open tourer, een sport cabriolet, een gesloten limousine en een limousine met afneembaar dak. Daarnaast een speciale taxi uitvoering een commerciële uitvoering met de naam "Normandie" en een ambulance. Hij werd ook geleverd zonder carrosserie, zodat de klant hem door een carrosseriebouwer van een carrosserie kon laten voorzien.
T30De Tatra 30 werd tot in 1931 gebouwd. In 1929 werd een wat grotere motor uitgebracht met een inhoud van 1910 cc die 30 pk leverde. Van 1929 tot 1931 had men de keuze uit twee motoren en de 1910 cc versie werd aangeduid met Tatra 30/52. Vanaf midden 1931 werd alleen de grotere motor geleverd en werd de wagen aangeduid met Tatra 52. Van de T30 werden er in het totaal 3879 gebouwd hiervan werden er 673 als chassis geleverd en 94 als T3O/52.
Er werd ook aan Autosport gedaan met de T30. Daartoe werd de auto uitgerust met een lichte tweezitter carrosserie en een wat opgevoerde 1910 cc motor die 35 pk leverde. Hiermee haalde de wagen een topsnelheid van 130 km/u. Van deze uitvoering zijn er twee stuks gebouwd waarmee o.a. Jozef Ve_mi_ovski reed op het circuit van Ecce Homo.
Vanaf 1931 werd de wagen in een wat hoger markt segment geplaatst met de grotere motor en hydraulische remmen. De T30 en T30/52 hadden nog mechanische remmen. Door carrosseriebouwers zoals Sodomka en Bohemia werd daarop ingespeeld door meer excentrieke carrosserieën op deze wagens aan te bieden.
De T52 werd tot 1939 doorgebouwd ondanks dat hij ten opzichte van de andere Tatra's, bijvoorbeeld de T75 en vooral de T97 nogal verouderd was. Op 11 mei 1936 rolde het eerste exemplaar van een gemoderniseerde versie uit de fabriek. Deze had een rondere carrosserie en een nieuwe neus die leek op de T75 en T57A. Onderhuids was hij echter niet gewijzigd en had bijvoorbeeld nog een starre vooras. Voor veel klanten voldeed deze simpele en ruime wagen echter prima op de vaak slechte wegen in Tsjechië, waar hard rijden toch uit den boze was.
Ook van de T52 is een race uitvoering verschenen die met een compressor uitgerust een vermogen had van 40 pk. De wagen haalde 135 km/u. Er zijn 1717 Tatra 52 gebouwd De Tatra 52 staat niet in hoog aanzien bij de klassieke auto liefhebber, de combinatie grote auto met relatief kleine motor is niet erg geliefd. Toch zijn er nog een aantal van deze wagens met zeer fraaie carrosserieën van bijvoorbeeld Sodomka over. Een voorbeeld hiervan is de T52 Sodomka cabriolet met lang chassis waarmee de heer Fischer van het Tatra Register Deutchland wel eens bij ons op bezoek is geweest. Er waren tot voor kort ook nog zeven stuks onge-restaureerde T52 met Sodomka carrosserie te koop in Tsjechië. Daarnaast zijn erin Tsjechië een aantal T52 in taxi uitvoering te koop.
 
Bron: TRN (8e Jaargang - Nummer 1, 2003, Ed Beekman)


Previous page: Model T49 (1929)
Volgende pagina: Model T57, T57a, T57b (1931)