Print deze pagina

Tatra in de winterslaap

Tatra’s in de winterslaap

Accu

De accu kun je het beste uit de Tatra halen. Je kan hem natuurlijk ook in gemonteerde toestand aansluiten op een druppellader (=acculader die zelf in de gaten houdt dat de accu niet overladen wordt), maar een accu produceert altijd een beetje zure gassen. Door de accu uit de Tatra te halen voorkom je dat er gedurende een paar maanden van die vieze witte plekken gevormd worden. Dat gebeurt dus ook op de plaats waar je de accu laat overwinteren.

Opmerking: Houd de accu dus buiten het bereik van kinderen en zet hem op een plaats waar die aanslag geen kwaad kan doen.

BANDEN
De bandenspanning moet iets verhoogd worden, want die loopt langzaam af bij stilstand. Zijn de banden al versleten, koop pas in het voorjaar nieuwe. Zijn ze nog goed, zorg er dan voor dat de banden de grond niet rakent. Houtblokken, dozen, alles wat geen beschadigingen kan geven en ervoor kan zorgen dat beide aansluitingen van de grond blijven is geschikt. Bij langdurig stilstaan ontstaan er namelijk platte kanten aan banden, die van je motor een hobbelpaard maken, als je weer gaat rijden. Het karkas van de band houdt de vorm vast na verloop van tijd. Dat voorkom je alleen door de truc met de wielen omhoog.

TANK
Je hebt de keus: of helemaal vol, of helemaal leeg. Bij "vol' geldt dat, door de kleine luchtkamer boven de brandstof, er bijna geen verdamping van benzine plaatsvind. Condens en roestvorming als gevolg van temperatuurswisselingen krijgen zo geen kans. Je kan de tank ook helemaal leeg maken, zodat je in ieder geval geen gomvorming (verdikking van de benzine) kon krijgen. Wel is de kans op condens en roest wat groter.

De voorkeur gaat toch uit  voor een lege tank aangezien de benzine vervliegt zo sterk dat je ook bij een volle tank na twee of drie maanden je motor niet meer aan de praat krijgt. Alle zogeheten "lichte delen" zijn vervlogen. Gomvorming in de carburateur(s) is bijna niet te voorkomen, en dat betekent dcat alles waar benzine staat goed schoon gemaakt moet worden.

WARMDRAAIEN
Bedenk dat in de winter het op temperatuur komen van het motorblok langer duurt. Ook het op gang komen van de oliecirculatie duurt tot twee keer zo lang. Geef het blok even de tijd om enigszins op bedrijfstemperatuur te komen. Niet te lang, maar wacht even tot hij netjes loopt. Zet niet meteen al de stroomverbruikers aan. Stel de Tatra desnoods iets hoger stationair af. Laat de motor vooral niet kort draaien. Er ontstaat dan vocht en dit zorgt juist voor extra corrosie.

REMMEN (Hydraulisch)
Onder alle omstandigheden ververs je de rem- en de eventuele koppelingsvloeistof. Remvloeistof is spotgoedkoop en het trekt vocht aan, in kou en regen het meest. Begin de winter met nieuwe remvloeistof zodat er maximale opnamecapaciteit voor vocht is, vóór het verzadigingspunt bereikt wordt.


Previous page: Aanbevolen bedrijven
Volgende pagina: Tatra onderhoud