Print deze pagina

Aandachtspunten T603

Aandachtspunten van de T603.

Kofferdeksel

Ruimte achter de pedalen

Achterwielkasten

Accubak

Plaatwerk
V-snaren

Chroom

Pakkingen

Kofferdeksel

Voor de aankoop van een Tatra 603 is het goed een aantal zaken te weten: veel T 603 hebben in de loop van hun carrière een nieuwe carrosserie gekregen bij de fabriek, waardoor het bouwjaar en het type niet meer met elkaar overeenstemmen. Als de Tatra 603 zijn originele carrosserie behouden heeft, werden vaak nieuwere componenten toegepast bij reparaties. Tatra 1-603's werden vaak voorzien van vier koplampenunits. De Tatra 603 is een goede en degelijk gebouwde auto en doet zeker niet onder voor vergelijkbare westerse auto's uil zijn tijd. De nieuwste Tatra 603 is vandaag de dag echter minstens 25 jaar oud. Het roestduiveltje kan in zo'n
Plaatwerk van de carrosserie:

Vaak is de zelfdragende carrosserie nog niet eens zo slecht, gezien de leeftijd en verreden kilometers. Alleen een T 603 te vinden waar nog niet aan gelast is zal bijzonder moeilijk blijken. Nu kan laswerk op twee manieren zijn uitgevoerd: goed of slecht. Let op de onderstaande plaatsen voor eventueel (uitgevoerde) reparaties.
 
De tijd kan net als bij andere klassiekers, aardig wat schade aanrichten. Daarbij komt dat verreweg de meeste Tatra 603's niet uit particuliere hand komen, maar een zwaar leven als bedrijfsauto achter de rug hebben.
De onderstaande lijst pretendeert niet volledig te zijn en van toepassing te zijn op alle Tatra 603 's. Enkele van de genoemde aandachtspunten kunnen zeer eenvoudig worden opgelost, andere daarentegen slechts met zeer veel inspanning. Uw ervaringen op dit vlak zijn dan ook meer dan welkom om onderstaande lijst verder aan te kunnen vullenl

Bodem
Op de bodem liggen eerst een styropor (tempex) laag, een boardplaat en dan de matten. Het styropor neemt water op (in grootte hoeveelheden!) en dat heeft dan vaak een uitwerking op het onderliggende plaatwerk gehad Dit styropor zorgt er tevens voor dat uw ramen bij het minste of geringste zullen gaan beslaan, door de hoge luchtvochtigheid in de auto. Er zijn tegenwoordig moderne schuimmaterialen die betere eigenschappen hebben wat betreft hun
waterhuishouding. Bij vervanging is dit zeker te overwegen. Ofschoon de bodemonderzijde als vlak werd betiteld, bezit de oorspronkelijke bodem verstijfiïbben. Een vlakke plaat in de bodem duidt dus zeker op een eerdere reparatie. Reservewielkast onder de voorste kofferruimte Door slechte afdichting van de rubbers is het lüer vaak nogal roestig. Veel dubbel plaatwerk en dus zijn dit zeker niet de meest eenvoudige reparaties.

Ruimte onder/achter de pedalen:

Makkelijk te zien na het weghalen van de rubbermat met glasfiber versteviging. Debet zijn hier vaak de lekkende harmonica rubbers van de stuurstangen geweest. Eveneens niet de eenvoudigste plek voor reparaties.Krikpunten in de dorpels Als er geen krikpunten meer aanwezig zijn, en dat komt nogal eens voor, is er dus duidelijk gelast en heeft men zich niet meer de moeite getroost om deze erin terug te plaatsen.
De eerste serie heeft slechts per zijde één krikpunt in het midden en de latere T2-603 zowel aan de voorzijde als
achterzijde. Bij de T2-603 verdient het achterste krikpunt extra aandacht omdat de draagamibevestigingen hier dichtbij
in de buurt zitten.

Achterwielkasten:

Eventuele eerdere reparaties zijn makkelijk te zien na het weghalen van de achterbankrugleuning en direct vanuit de
motorruimte.

Ophangingen veerpoten voor en achter:

Deze punten kunnen verroesten en zijn wederom moeilijker
te repareren.

Accubakken:

De spanningsregelaars kunnen uw accu's weleens hebben laten overkoken met corrosie als resultaat.

Kofferbakbodem / rubberrand:

Vaak niet slecht, maar er bevinden zich hier op verschillende
plaatsen afvoerbuisjes voor water. Deze moeten dus welopen gehouden worden, anders is hier ook doorroesten het eindresultaat. (Rubberrand in het midden voor, achterin de linker- en rechterhoek, en verder zijn er buisjes voor tankontluchting en bij de eerste types, zonder nog de vulopening buïtenop, voor benzineafvoer bij de dop).

Kofferdeksel voorzijde:

In dit dubbele deel blijft vaak water staan. Dit is vaak zichtbaar door een dunne breuklijn in de lak aan de
buitenzijde, het onderliggende plaatwerk is dan slechts met plamuur "gerepareerd". Middels eenvoudig laswerk kan dit
weer worden verholpen.

Verstijfribben in het plaatwerk:

Overal in het plaatwerk (bodem, kofferbak achter,hoedenplank) zijn verstijfribben aangebracht. In de
horizontale delen blijft vocht staan, vooral omdat deze waren opgevuld met viltstroken om het plaatwerk weer te vlakken
voor de bekleding. Hierin kunnen kleine roestplekken ontslaan die met eenvoudig laswerk kunnen worden
gerepareerd.
 
Fabrieksplamuur:

Af fabriek waren de auto's reeds voorzien van een formidabele hoeveelheid plamuur. De origineel rode plamuur neemt vocht op indien hij niet geheel is afgesloten door de lak. Gevolg hiervan is dat bij vorst en hitte de verf gaat bladderen. Dit is veelal het eerst zichtbaar in randen van de carrosserie. Er is slechts één 100%-oplossing: plamuur geheel verwijderen. Bij een andere oplossing blijft het risico bestaan dat de lak opnieuw gaat bladderen na verloop van rijd.

Verder is goed om te weten dat het gaat om handgemaakte auto's. Omdat de auto's met de hand zijn opgebouwd kunnen delen tussen auto's onderling niet zomaar uitgewisseld worden. Daarbij komt nog dat bijvoorbeeld de afstelmogelijkheden van de deuren beperkt zijn. Veel Tatra 603's zijn in hun loopbaan, vaak door de Tatra-fabriek zelf, voorzien van een nieuwe en modernere carrosserie. Dit is meestal vakkundig uitgevoerd maar het is dus wel een goede zaak om met de aanschaf van reservedelen goed te letten op de versie / bouwjaar van de nieuwe onderdelen. Tijdens mijn laatste bezoek aan Tsjechië heb ik entliousiast staan kijken naar nieuw geproduceerd plaatwerk voor de Tatra 603. Verkrijgbaar zijn: bodemplaten, kokerbalken, dorpels en spatbordranden voor voor. Wellicht dat bij voldoende navraag ook andere delen in de toekomst gemaakt gaan worden. Wist u dat de rechterkant meestal slechter is dan de linker? Oorzaak hiervoor ligt in de berm. Meer nattigheid en vuil zoals strooi zout.

Materialen:
De kwaliteit van het rubber Iaat veel te wensen over. Zeker na meer dan 25 jaar trouwe dienst is de rek er wel uit. De veel gebruikte teer of bitac, ter voorkoming van roest, heeft een catastrofale uitwerking indien het in aanraking komt met het rubber, door ervoor te zorgen dat alle elasticiteit verdwijnt als sneeuw voor de zon. De meeste delen zijn echter inmiddels weer als reproductie verkrijgbaar (momenteel is de fuseerubber voor de latere kleine fuseekogel (vanaf 1968 gebruikt) zeer moeilijk verkrijgbaar). Tal van adressen zijn bij het Tatra Register Nederland bekent. Enkele delen en profielen zijn zelfs voorradig bij het Tatra Register Nederland
Stuurstanghoezen zijn te controleren om te voorkomen dat water de ruimte voor de pedalen indringt, maar zijn geen punt van afkeur voor bijvoorbeeld RDW- of APK-keuring. Ashoezen daarentegen voorkomen dat stof in het mechaniek van de achteras indringt en aldaar overmatige slijtage kan veroorzaken, en zijn dus wel een punt van afkeur indien beschadigd.
Nog slechts zeer weinig auto's bezitten het schuimrubbeiprofiel aan de onderzijde van de deuren. Gevolg: water treedt in de auto en wordt opgenomen door de styropor vloerisolatie.

Silicone-rubber:
In de motor bevinden zich tal van witte silicone-rubber afdichtingen. Deze rubbersoort biedt blijvende elasticiteit in een heel wijd temperatuurbereik en is om deze eigenschap destijds door de constructeur gekozen, Vervangers hiervoor zijn moeilijk te vinden omdat normale rubberdichtingen met name problemen hebben bij de hoge temperaturen van een luchtgekoelde motor. Echter met enige moeite duiken de
originele dichtingen zo nu en dan nog steeds op. Voor hergebruik van de oude dichtingen is het goed te weten dat
deze rubbersoort zijn toch al geringere sterkte sterk verliest door reinigen met benzine.

V-snaren:
Essentieel voor de motorkoeling zijn de twee V-snaren die de exhausters (ventilatoren) aandrijven. Deze kunnen slechts
een heel korte tijd gemist worden tijdens normale bedrijfomstandigheden. De schade aan de motor is groot
indien geen aandacht wordt gegeven aan de waarschuwingslamp (alleen bij de T 2-603 aanwezig. Bij
diverse Tatra's kan de extra ingebouwde tweede dynamo dienen als waarschuwingslamp). Doordat de V-snaren in de
hete luchtstroming niet alleen worden verwarmd, maar ook vaak voorzien worden van motorolie door lekkages, is de
levensduur vaak beperkt. Reserves meenemen is geen overbodige luxe.

Pakkingen:
In de motor wordt naast de silicone-rubber afdichtingen ook gebruik gemaakt van koper-asbest pakkingen. Deze zijn
evenals de silicone dichtingen met enige moeite nog te vinden of kunnen worden gereproduceerd aan de hand van de
originelen. Officieel mogen geen asbesthoudemde materialen niet meer worden ingevoerd.

Doozichtige kunstof delen:
De doorzichtige kunstof delen van zowel de achterlichten, knipperlichten, als ook op de driehoekige Tatra-emblemen,
hebben de nijging om troebel te worden door blootstelling aan UV-straling van het zonlicht.
Van het driehoekige Tatra-embleem zijn tegenwoordig perfecte reproducties te koop met betere kunstof. Niet van
echt te onderscheiden en met een veel betere kwaliteit kunstof, die niet meer troebel wordt.

Glasfiber front:
Het glasfiber front van de T 2-603 wil eveneens graag water opnemen en daardoor zacht en taai worden. Opknappen van
dit deel is moeilijk en mooie harde vervangers zijn zeldzaam.

Sierchroom:
Chroomdelen van de Tatra's zijn niet uitgevoerd in de beste kwaliteit. (Ofschoon er ook speciale betere kwaliteit gemaakt
is voor speciale exportauto's). De sierdelen voor de Tatra's zijn inmiddels moeilijk tot zeer moeilijk verkrijgbaar
geworden. Dit laatste geldt zeker voor de oudere types. Een veel gezocht, en weinig gevonden, onderdeel zijn raamlijstea
Gereproduceerd worden momenteel weer de wieldoppen, met Tatra-logo, voor de oudere types.

Banden:
Net geïmporteerde auto's zijn vaak te herkennen aan de originele en vaak gecoverde banden. Zeker als de auto nog
geen radiaal banden heeft, is vervangen direct aan te raden.
Ofschoon de originele auto's met diagonaal banden waren uitgevoerd, geven de modernere radiaal banden een duidelijke
verbetering van de wegligging. Behalve de duurdere Michelins, zijn er goedkopere merken te krijgen zoals
Vredestein, Matador of Barum. Let wel op het toegestane gewicht en snelheid, met name als er nog een RDW-keuring in verschiet ligt. Een binnenband blijft noodzakelijk. De velgen zijn niet geschikt voor tubeless (uw auto wordt hierop eveneens door de RDW afgekeurd).

Ontsteking:
Hiervan bestaan twee uitvoeringen: de conventionele- en de elektronische onsteking. De eerste soort kent het probleem dat na langere tijd het veertje van de contactpunten slapper kan gaan worden, met als resultaat het overslaan van de motor in hoge toerentallen. Van de elektronische uitvoering kan de elektronische box, welke meestal rechts in de motorruimte gemonteerd is, storing geven, waarna reparatie moeilijk is.
De bobines die gebruikt werden, zijn niet van een hoge kwaliteit. Veel auto's zijn daarom al door de vorige eigenaar uitgevoerd met een reserve bobine, elders aangebracht in de motorruimte. Bij storing kon dan met eenvoudige handelingen snel weer de weg worden vervolgd. Er zijn moderne vervangers voor de bobines te vinden. Let wel op dat de bobine bij de elektronische variant een 6V bobine is.

Olie:
Oorspronkelijk werd veel ongedoopte olie gebruikt. Overgaan naar moderne gedoopte oliesoorten kan niet zomaar. Er zal dan een tijd lang intensief en zeer snel olie moeten worden gewisseld.
Reinigen van de oliepan van alle bezinksels is trouwens ook vaak geen overbodige luxe.


Uitlaat
De bochten aan de voorzijde van de motor naar de uitlaten toe zijn origineel van een lichte uitvoering, die sneller wil doorbranden of scheuren. Veel reproductie delen worden hiervoor toegepast. Zij zijn vaak home-made en zwaarder, maar daardoor ook robuuster.
De uitlaten zelf worden inmiddels ook als reproductie deel aangeboden. Verschillende kwaliteiten en uitvoeringen zijn er op de markt. Verschillen in motorgeluid, cilinderkop temperatuur en benzineverbruik kunnen hiervan de oorzaak zijn.

 

Stuurversnelling
Een zeer inventieve constructie vinden we in de overbrenging van de stuurversnelling naar de versneilingsbak zelf Zelfs op papier ziet het mechaniek er al complex en gevoelig uit. En in de praktijk is het resultaat dat terugschakelen naar de T versnelling bij de meeste Tatra 603's moeilijk is. Fingerspitzengefuhl en ervaring met de auto zijn hiervoor de beste remedies. Afstellen van het mechaniek is met de beschrijvingen in de werkplaatshandboeken mogelijk. Controleer dan wel eerst alle ophangpunten van de scharnierpunten op scheuren.
Uit de T 603 B5 en B6 zijn uitvoeringen van vloerversnelling bekend. Die treffen we af en toe ook aan bij iets minder sportieve auto's. In de versnellingsbakken wil nog wel eens zeer dikke olie.
Deze gaatjes worden snel groter indien ze niet tijdig dicht worden gemaakt.

Versnellingbak
De oliestand in de versnellingsbak is eenvoudig te controleren middels een peilstok die toegankelijk wordt via het luik in de achterste kofferruimte. Controleer tevens dan de ontluchting. Indien de ontluchting verstopt is geraakt kan de opgebouwde druk de nog aanwezige olie weg persen, met als gevolg dat er gezocht moet worden naar een nieuwe versnellingsbak.

Carburateurs
Zowel de sproeiers als ook de banjobouten van de benzineleiding staan bekend om het feit dat zij los willen raken. In het ergste geval kan dit leiden tot het begin van een fikse motorbrand. Regelmatig controleren is geen overbodig luxe gebleken. Structurele verbetering zijn hier eenvoudig aan te brengen.

Schijf-en Trommeiremmen
Zoals ook bij iedere andere auto geldt voor Tatra ook dat deze stroever gaan worden indien ze niet regelmatig worden gebruikt. Nieuwe remblokken en remschoenen zijn nog verkrijgbaar, evenals de stoikappen (niet goedkoop) voor de schijfremuitvoering. Frictiematerialen kunnen tegenwoordig op tal van plaatsen opnieuw worden aangebracht.
 
Fuseekogels
Fuseekogels zijn, net als bij alle andere auto's, onderhevig aan slijtage. Deze reparatie is prijzig, en veel auto's zijn hierop in
eerste instantie afgekeurd. De verbetering in de rij- en stuureigenschappcn zijn na vervanging meestal
huiveringwekkend En zoals al gemeld zijn de rubber fuseehoezen voor de kleine uitvoering (vanaf 1968) moeilijk
verkrijgbaar.

Remslangen:
Kunnen na verloop van tijd scheurtjes gaan vertonen, zodat de slangen vervangen moeten worden. Nieuwe slangen zijn
nog verkrijgbaar. Door het type koppeling dat gebruikt wordt bij Tatra, kunnen reguliere slangmakers niet altijd deze
slangen namaken.

Elektrische installatie:

De elektrische installatie van de Tatra 603 is zeer kwalitatief
uitgevoerd. Veel schroefverbindingen in plaats van de, zeker nu, gangbare goedkopere schuivende kabelschoentjes. Echter
een autoleven lang kan er veel ge- en verknipt worden in bedrading. Een niet werkende installatie is bij storing de
gunstigste fout die kan optreden. Kortsluiting heeft al heel wat klassieke auto's vernietigd!

Bron TRN (Fred Kuipers)

 

 

 


Previous page: T603
Volgende pagina: Diverse middelen