Print deze pagina

Model T52 (1936)

De Tatra 52 verbond de lijn met de het succesrijke model, de  T30.  De T52 leek op hem, maar sinds ongeveer 1936, werd de carrosserie fundamenteel gewijzigd.  In grote lijnen lijkt de auto op de sedert 1934 gebouwde Tatra 75.  Het model werd ook toegepast in de met de lucht gekoelde Tatra's T57 en T43.


met Sodomka carrosserie........ka

 

Josef Sodomka werd in 1865 in Krouná in Oost-Bohemen geboren.

Hij vestigde zich in 1895 in Visoké Myto waar hij een bedrijf begon dat boerenwagens en koetsen bouwde.

In de eerste wereldoorlog stagneerde het bedrijf omdat de meeste medewerkers in militairendienst moesten. Na de oorlog had Sodomka de grootste moeite om het bedrijf weer opgang te krijgen. Toen kwam de zoon van Josef, Josef junior die in 1904 geboren was, in het bedrijf. Hij had het koetsbouwers vak geleerd en had praktijk ervaring opgedaan in automobiel carrosseriebouw bij Laurin en Klement. Hij stelde zijn vader voor om zelf carrosserieën voor auto’s te gaan bouwen. In 1925 werd de eerste carrosserie geleverd aan een plaatselijke restauranthouder op het chassis van een Praga Mignon. De eerste Tatra’s met Sodomka carrosserie waren Tatra 11 en 12 met gesloten carrosserie waarbij het bovendeel afneembaar was, zodat ook open gereden kon worden. In sommige gevallen kon het bovendeel vervangen worden automobielen. Het deed wel wat merkwaardig aan deze burgermansauto met zijn 1910cc viercilinder boxermotor met zulke extraordinaire carrosserieën. In snelheid en acceleratie bleven deze

Tatra’s ver achter bij de eerder genoemde topmerken en ook de souplesse en het motorlawaai zaten in een andere klasse. Maar je reed wel in iets moois met betaalbare onderhoudskosten. Topsnelheid was in het vooroorlogse Tsjecho-Slowakije met zijn doorgaans slechte wegen niet zo van belang. Een comfortabele vering en een goede wegligging telde zwaarder en hier was de Tatra 52 met zijn pendelassen in zijn element.

De Tatra 52 werd van 1931 tot begin 1936 met de dichte neus gebouwd en vanaf mei 1936 tot 1939 met de nieuwe neus zoals die op de Tatra 75 werd geïntroduceerd. Ook de Sodomka carrosserieën kregen vanaf 1936 een nieuwe neus met gril. De cabriolet was de meest voorkomende Sodomka carrosserie maar er waren ook limousines, bestelauto’s en Ambulances. Zo werden er in de periode 1937 – 1939 een serie van drie modern uitziende limousines gebouwd voor de Vitkovice staalfabriek in Ostrava. Er was ook een serie wagens waarvan de lijnvoering gelijk was met onder andere ingebouwde koplampen. In deze serie waren er drie uitvoeringen, namelijk een vierdeurs gesloten uitvoering, een vierpersoons tweedeurscabriolet en een zespersoons vierdeurscabriolet.

Tweedeurs cabriolet en vauxcabriolet ((letterlijk een valse cabriolet, het dak kon niet open) werden soms op een lang chassis (normaal voor een zespersoons limousine) gebouwd. De neus werd dan naar achteren verlengt, dit kwam de lijn ten goede en de wagen leek meteen een klasse hoger. Er zijn nog wel wat Tatra 52 met Sodomka carrosserie bewaard gebleven. Op ons eerste internationale treffen kwam een Tsjech, Ji

De cabriolet was de meest voorkomende

Sodomka carrosserie

Bron: TRN Nieuwsbrief -  

Ed Beekman


Previous page: Model T90 (1935)
Volgende pagina: Model T97 (1936)