Print deze pagina

TRN Evenementen 2006

Nieuwjaarsborrel Tienhoven 2006

Zondagmorgen, 22 januari 2006, liep de wekker af om 08:00 uur. Eerst genoten wij van ontbijt om vervolgens het een en ander klaar te zetten voor vertrek. De portabel TV en DVD-speler gingen mee evenals het fototoestel en de Tatra-mappen.
Om half tien reden we weg omdat we ietsje eerder wilden zijn dan de rest. Tienhoven is mooi gelegen bij de Breukeleveense plassen en ook een natuurvogelgebied is in de buurt. Toen wij aankwamen, kwamen de eerste fanaten al uit Friesland aanlopen. Die hebben vroeger moeten opstaan dan wij. We werden hartelijk ontvangen door de medewerkers van café “Het Olde Regthuijs” met koffie en gebak. Na gelang de tijd verstreek kwamen er steeds meer Tatra-fans en tussen de middag was het eenvoudig, maar goed lunchen . Voordat je er erg in had was 's middags "de bak" vol. Die dag werd er veel over en weer "getatrapraat" (ik vind dat dit woord in het woordenboek moet komen, er komen tegenwoordig slechtere woorden in voor). Peter hield nog eventjes een speech over wat komen gaat, per slot is het een bijzonder jaar voor ons, ‘t 20-jarige bestaan, en hij verkocht ook nog miniatuurtjes en Tatra-kalenders voor het goede doel. Ik wil de bediening van het café heel erg hartelijk danken voor hun bijdrage en ik hoop dat we met z'n allen een leuke dag hebben gehad. Rond zes uur, begin van de avond, verliet een ieder weer richting waar men vandaan was gekomen.
Ook dit jaar is voor mijn Tatra (en Skoda) een nieuw begin omdat zij beiden in het voorjaar een nieuw tehuisje krijgen om bij geen gebruik te mogen trappelen van ongeduld. Van de winter heeft de Tatra onder stroom gestaan met een elektronische Ctec-oplader. De winter heeft weer veel te lang geduurd wat de motor begint "dorst" te krijgen en ze wil weer gezien worden door iedereen, want: "schoonheid is tijdloos".
Namens alle leden, bedanken we natuurlijk Bert Barents hartelijk voor de organisatie van de jaarlijkse borrel. En willen ook andere leden uitnodigen om zich te melden als vrijwilliger voor een dergelijk evenement. Het is niet moeilijk, en dan zeker ook lekker dichtbij huis in 2007

 

 

  • De 2006 Voorjaarsmeeting van het Tatra Register Nederland

     

    De voorjaarsmeeting op 23 mei was ondanks de regen in de middag bijzonder geslaagd. Op het parkeerterrein van het koffiehuis bij het Cruquiusmuseum had zich rond 10 uur een gezelschap verzameld van zo’n 40 mensen met een gemêleerde groep Tatra’s. De 603 was uiteraard het best vertegenwoordig met 5 stuks, gevolgd door de T613 met 2 stuks, een T87, een Tatraplan een Tatra 57 en last but not least een Tatra 12. Met zo’n samenstelling kan je als Tatraclub goed voor de dag komen, het geeft ongeveer de verhoudingen binnen de club weer en toont gelijk belangrijke mijlpalen uit de Tatrageschiedenis. Er was ook buitenlandse belangstelling. Onze Britse vriend Simon Redrup was met Peter Visser meegekomen, Fred Kuipers had vrouw, schoonmoeder en een neefje uit Tsjechië meegenomen en verder waren er twee mensen van de Slowaakse televisie op onze bijeenkomst afgekomen. Perfect, zo’n deelname met 12 Tatra’s en veertig personen, zoveel belangstelling in wat toch ons jubileumjaar is!

    Na de begroetingsgesprekken en het bewonderen van elkaars auto’s werd het tijd voor de koffie met appelgebak en om 11 uur werden we in het museum verwacht. Speciaal in ons jubileumjaar hebben we de traditionele korte voorjaarsrit wat meer kleur gegeven door een tweetal museumbezoeken onderweg.

    De Cruquius is het laatst overgebleven gemaal in oorspronkelijke staat van de drie gemalen die de Haarlemmermeer hebben drooggemalen. Helaas zijn de oorspronkelijke stoomketels al lang geleden gesloopt, maar met overgebleven onderdelen wordt toch een goede indruk gegeven van hoe het was. Het pompgedeelte is nog aanwezig en kan hydraulisch in werking gesteld worden. Zeer indrukwekkend als al het antieke mechaniek bewijst nog steeds te werken en massaal het water rond het gebouw in beweging brengt (30m3 water per takt)! Onze groep werd verdeeld over twee rondleiders, die elk een zeer goede uitleg gaven.

    Na dit goede begin vertrokken we richting bollenvelden. Een korte stop bij de witte molen in Groenendaal bood gelegenheid tot het maken van foto’s. Molenaar Rob Hinse had speciaal voor ons de molen open gedaan, zodat hij ook bezichtigd kon worden. Voordat we tussen de bollen kwamen was er gelegenheid tot lunchen in het Pannenland bij de Waterleidingduinen.

    Daarna ging het echt tussen de prachtig gekleurde bollenvelden door, altijd weer een speciale beleving voor iedereen.

    Onze volgende stop was het Crash 1940-1945 museum in Lisserbroek. Onderweg daarheen besloten de weergoden tot een ‘natte test’ van Kees Griesdoorn’s authentieke ‘leren-jas-outfit voor Tatra cabriolet’. Binnen in het museum was het echter droog en de koffie stond klaar. Het Crash 1940-1945 museum geeft een beeld van de luchtoorlog boven dit deel van ons land. Ook hier kregen we een goed verzorgde rondleiding van enthousiaste en ter zake kundige mensen, Maar niet dan nadat de rondleiders eerst onze auto’s bewonderd hadden waarvoor ze veel belangstelling hadden! Het was zelfs zo dat het merk Tatra hen niet onbekend was, maar ja vliegtuiggekken, hebben veel met ons gemeen. Het museum bevat één compleet vliegtuig, een Spitfire. Dit vliegtuig is een model op ware grootte, waarin veel echte onderdelen zijn verwerkt die in de buurt zijn opgegraven. Verder zijn er delen van diverse vliegtuigen tentoongesteld die allemaal in de omgeving gevonden zijn. Tenslotte zijn er duizenden vliegtuigen, geallieerde en Duitse, boven ons land neergeschoten. Het meest bijzondere is het restant van een Fokker D21 jager die door 3 tweemotorige Messerschmitt 110 jagers werd aangevallen. Nadat de Fokker één aanvaller had neergeschoten, werd hij zelf getroffen door eigen luchtafweer en de piloot gooide zijn cockpit kap af om eruit te springen. De zware kap raakte de propeller van zijn achtervolger en deze dook weg met één kapotte motor. Het is niet bekend of hij ermee thuis gekomen is. De Fokker is daarna neergestort, maar de piloot, sergeant Roos, is er uit gesprongen. Hij heeft de oorlog overleefd, maar is in de vijftiger jaren met een helikopter verongelukt. Nadat we het Crash museum hadden verlaten, gingen we bij Lisse weer de bollenvelden in. Onderweg kwamen we nog andere klassiekers tegen, die met een rit bij het Fordmuseum in Hillegom gestart waren. Onze rit eindigde in Bloemendaal. Vooral op het laatste stuk werd de navigatiekunst behoorlijk op de proef gesteld. De rit was georganiseerd door Fred Kuipers vanuit Tsjechië met locale hulp van ondergetekende.

    We prijzen ons als Tatra Register Nederland gelukkig dat we weer onderweg mochten gaan met zo’n enthousiast deelnemersveld en hopen echt dat iedereen het goed naar zijn zin gehad heeft, ondanks het wat vochtige weer en het feit dat de eindbestemming te elfder ure gewijzigd moest worden.

    We rekenen dan ook op minstens even zo grote belangstelling voor het grotere najaarstreffen. Hiervan gaan we echt met zijn allen een bijzonder gebeuren maken. Alle deelnemers aan het najaarstreffen zullen daar een zeer bijzonder aandenken in ontvangst mogen nemen. We hopen daar dan ook net zulke enthousiaste deelnemers met hun Tatra’s te mogen verwelkomen en een weekend te vieren om niet te vergeten. Het wordt echt steeds leuker!

     

    Ed Beekman / Fred Kuipers

  • Het najaars evenement en het 20 jarig jubileum.
 
We hebben ons 20 jarig bestaan gevierd, en hoe! Met een fantastisch Najaarsevenement. Het was perfect georganiseerd door Peter Visser, Jan en Romke van Groning met hulp van vele collegae en vrienden (m/v). De deelname van veel buitenlandse gasten maakte er een internationaal gebeuren van, zelfs het weer was het hele weekend goed. Het kon dus niet stuk en als klap op de vuurpijl de uitreiking op zaterdagavond van een uniek boek, genaamd “Tatra onder de zeespiegel”, geschreven door Kees Smit met foto’s van o.a. veel TRN leden, de vormgeving is van Marije Koel en Jan van Groning. Dit boek viel bij iedereen in goede aarde, ook bij de buitenlandse Tatrafans ondanks het taalprobleem (een samenvatting in het Engels, Duits en Tsjechisch maakte veel goed).
Het evenement begon opvrijdag 15 september in het Hotel “De Oorsprong”, gelegen tussen St. Nicolaasga en Langweer
in zuidwest Friesland. Vanaf een uur of drie was er een gestadige stroom van Tatra’s, even Gezellig ontvangst bij "De Oorsprong"onderbroken door een Rolls Royce, die een bruidspaar kwam brengen. Dit bruidspaar had niets met ons van doen maar had toevallig hetzelfde hotel uitgekozen voor hun receptie. Tatra opstelling bij "De Oorsprong"Een tweede onderbreking had wel met ons te doen dat was namelijk de GAZ M20 Pobieda van Laurens Kleine, hij kwam hiermee omdat zijn Tatra 57A nog niet klaar is, op foto’s was te zien dat dat moment niet ver meer is.
De volgende ochtend verschenen er nog meer Tatra’s van mensen die geen overnachtingen geboekt hadden. Het was dan ook een flinke stoet die vertrok naar het eerste doel, een houtzaagmolen. In Friesland hebben ze bruggen bij de vleet en die gaan ook regelmatig open. We stonden dan ook al gauw in de file voor een geopende brug. Dat is echter geen ramp als je in de mooiste file van Nederland staat met enkele tientallen Tatra’s, je hebt dan mooi de gelegenheid om prima foto’s te maken. Wat opviel was dat de T613 goed vertegenwoordigd was met 3 Nederlandse, een Engelse, een Tsjechische, een Slowaakse, een Duitse en maar liefst 5 Deense exemplaren. Ook de 603 was goed vertegenwoordigd, meestal zwart waardoor de witte van de familie de Jong en de blauwe van onze Engelse gasten, de familie Tisdale extra opvielen. Er waren 3 Tatraplans, 2 Nederlandse van de familie Wienen en Harrie van Susteren en een Duitse van Josef Kruempelbeck. Peter Visser en Kees Smit hadden hun zilveren Tatra87 meegebracht. De oude Tatragarde werd vertegenwoordigd door de T12 van de familie Griesdoorn, de Tatra 54/30 van Klaus Buschbaum, de voorzitter van Tatra Register Deutschland en natuurlijk de T57A van Romke van Groning. Maar die reed als organisator buiten mededinging mee. Letterlijk overal boven uit stak echter de Tatra 805 van Ingrid Robbe en Léon Peeters, de wagen reed probleemloos en we zagen hem meerdere malen voorbij scheuren met Ingrid aan het stuur of ze haar hele leven al met zo’n monster rond rijd. De T815, voor het eerst van de partij!
Zo hadden we weer een aardige verscheidenheid aan Tatramodellen bij elkaar. De avond was feestelijk met een heerlijk diner, de uitreiking van het boek en een zeer geanimeerd samen zijn van het internationale gezelschap, waarbij taalproblemen niet leken te bestaan. De volgende dag was er voor de overgebleven deelnemers nog een prachtige boottocht over het Snekermeer en door Sneek zelf.
Na een gezamelijke lunch ging ieder zeer tevreden zijns’weg.
Ed Beekman
 

 

 


Previous page: TRN Evenementen 2007
Volgende pagina: TRN Evenementen 2005