Print deze pagina

TRN Evenementen1999

Najaarsrit 1999 (Langweer)

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, de Najaarsmeeting in Friesland was een succes. De organisatie was perfect, de sfeer was prima en de omgeving is schitterend.
De organisator, Peter Visser, had eer van zijn werk. Hij heeft het zich maar met één ding makkelijk gemaakt, hij heeft het praktisch om de hoek van zijn huis gedaan. Daar is echter niets mis mee want het gezellige dorp Langweer was een prima uitvalsbasis voor tochten in een prachtige omgeving. De meeste mensen hadden een onderkomen op loopafstand van het café De Buorren waar vanaf vrijdag tot en met zondag ons hoofdkwartier gevestigd was. Het was een internationaal treffen door aanwezigheid van onze Duitse vrienden Roland Henkei met een T613, Klaus Buschbaum met een T57 halfcabriolet en Georg Metlicka met een T603.
Verder maakten we kennis met nieuwe vrienden uit Denemarken, Svend Carstensens die ons met nog twee Denen per Tatra 613-4 Mi bezochten. Helaas was het aantal inheemse Tatra's niet zo groot, ondanks mijn oproep in het vorige nummer. Tatra Register Nederland werd vertegenwoordigd door een T603 van de familie de Jong, een T75 cabriolet van de familie Smit, een T613 van Ingrid Robben en Hans Grim en natuurlijk de Straatraket (T87) van Peter Visser. Peter had toch al zijn best gedaan om naast kwaliteit ook kwantiteit te bieden want hij had zijn Skoda Felicia aan Duitse vrienden uitgeleend om mee te rijden en aïs zijn T603 op tijd klaar geweest zou zijn had hij die ook ingezet. Dit is de juiste mentaliteit, maar we zijn niet anders gewent van Peter. Onze vrienden van de beide Skoda-clubs waren in grotere getale aanwezig. Waarbij de Popular roadster van 1937, de Felicia's, de 1101 sedan en de 1102 roadster toch wel de krenten in de pap waren.

Op vrijdag avond was al een flink deel van de deelnemers gearriveerd en dat had veel geanimeerde gesprekken tot gevolg.
De zaterdag begon met koffie en gebak en genoeg tijd om elkaars auto's te bewonderen. Tussendoor werden deze nog druk gefotografeerd voor het blad "Autoweek". Om één uur begon de rit waarbij onderweg diverse vragen moesten worden beantwoord, we moesten zelfs wat uit het Fries vertalen. Buitenlanders zijn in die dingen veel fanatieker dan Nederlanders met het gevolg dat de eerste prijs naar de Denen ging. Je komt op een tocht door dit deei van Friesland veel bruggen tegen en die kunnen allemaal open,



hetgeen ook iedere keer weer gedemonstreerd werd. Het motto van Peter was "alles mag, niets moet" en hier van hebben ondergetekende en nog een paar snoodaards gebruik gemaakt om de rit vroegtijdig te verlaten om in Joure het privé automuseum van Jolle Jonkers te bezoeken. Dit museum is zeker de moeite waard. We hebben hierdoor echter het bezoek aan de Beerenburg Distilleerderij gemist. We kwamen dan ook nuchter in Langweer aan, we waren de eerste maar we kregen er geen punten voor.

Wel wachtte ons die avond een voortreffelijke Indische maaltijd en de prijsuitreiking waarbij, zoals reeds gemeld de Denen er met de eerste prijs van door gingen, een grote fles Beerenburg. Er werd van de deelnemers ook verwacht dat ze onderweg een gedicht of vers zouden schrijven en liefst ook zingen of voordragen. Een aantal gedichten zijn ingeleverd maar alleen Liese Smit (dochter van Kees en Barbara) had de moed om het ook voor te dragen. Mede daardoor haalde de familie Smit de tweede prijs. U vindt het gedicht aan het eind van dit artikel. De derde prijs was voor Hans Weierink.
De volgende dag begonnen we om kwart over elf aan de rit We zouden onderweg het Opel Museum in Tijnje bezoeken en om één uur op de boot gaan voor een twee uur durende rondvaart op de Friese meren. Hier bleek dat Peter iets te enthousiast geweest was om ons zoveel mogelijk van de omgeving te laten zien want we moesten onderweg de rit inkorten om alles op tijd te halen, maar dat mocht de pret niet drukken. Om vier uur 's middags was het tijd om afscheid te nemen en om de thuisreis te aanvaarden. Al met al een bijzonder geslaagd weekend.

Bron TRN (4e Jaargang - Nummer 1999, Ed Beekman)


Previous page: TRN evenementen 2000
Volgende pagina: TRN evenementen 1998