Print deze pagina

TRN Evenementen 2005

Tatra evenementen 2005

Bremen

Voorjaarsrit

Koprivenice Tour

Najaars evenement

Een dagje Bremen (februari 2005)

De beursen voor klassieke auto’s in ons land zijn mijns inziens de laatste jaren onderhevig aan zware erosie. Een Ford 12M 1965 geeft de doorsnee aan en een Cadillac uit 1960 is het summum. Daarom gingen we deze keer maar eens over de grens naar de Bremen Classic motorshow begin februari 2005. Vooral ook omdat onze vrienden van het Tatra Register Deutschland daar de laatste jaren met prijswinnende stands akte de presence geven waren onze verwachtingen hoog gespannen. En inderdaad stond daar heel wat moois te bewonderen en ook het T.R.D. had weer een bijzondere stand. Het motto was “Im Tatra 603 aus den 50er Jahren in die 60er des Prager Frühlings“. In een cirkel omgeven door een metershoog gordijn stonden 6 gelijke zwarte T603’s opgesteld. Meteen bij het begin stond de brave soldaat Svejk, oplettende Tatrafans herkende in hem echter Walter Hübner, terwijl zijn vrouw Hedwig in deftig pak met bolhoed de bezoeker enige vragen stelde waarna ze een bonbon kregen. Er was wel veel belangstelling voor de stand.

Op een stand van het Automuseum Melle stond de prachtig gerestaureerde T87, die ook op de reclame van de beurs te zien is. Verder stonden er twee Tatra 87 in de verkoopshal, één te restaureren exemplaar voor 35.000 Euro en een gerestaureerde (donkerblauwe) voor 75.000 Euro. Bijzonder mooie auto’s waren vier Mercedes 540K, een Maybach en twee Horch geteld. Waarvan een 540K en de Maybach in half gerestaureerde staat waren.

 

Opvallend is ook dat in de Duitse Klassieke autowereld Engelse auto’s nogal geliefd zijn terwijl nieuwe engelse auto’s maar heel weinig in Duitsland verkocht zijn. Gelukkig stonden er ook Duitse klassiekers buiten de eerder genoemde topmerken als Merc ed es, Horch en Maybach.Van voor de oorlog zag ik nog een Stoewer V5, een Röhr F8 en een aantal Adler”s waaronder een type Autobahn. Ook vermeldenswaard en zelden bij ons te zien waren enkele Veritas sportwagens, waar in Duitsland kort na de oorlog veel mee werd gerac ed . Deze hadden eerst een BMW 328 motor van voor de oorlog en later een motor die bij Heinkel werd gebouwd.

 

Twee Veritas renwagens

Een kleine onopvallende stand bleek te zijn van de “Internationale Beurs voor antieke, zeldzame en exotische Voertuigen” die van 1 tot 6 maart in Moskou wordt gehouden. Volgens de folder beweegt de Russische klassieke autowereld zich al helemaal op westers niveau. Er was ook een stand van Autostadt, het themapark van Volkswagen met een schitterende Cadillac van 1930 en een Borgward.

 

De Cadillac op de stand van Autostadt

Al met al was een bezoek aan deze beurs zeker de moeite waard.

Ed Beekman

 

Voorjaarszonnige voorjaarsrit

’t Is eigenlijk de vuurdoop voor de T87, nadat vorig jaar de hoofdas van de versnellingsbak was gebroken. Naar Ooij, bij Nijmegen, is vanuit Friesland een hele haal.

Met het vertrouwde V8-gepruttel in de rug zijn we spoedig in Nijmegen, waar we in het stadsgewoel het spoor even bijster raken. Daarna start de motor niet meer?! Hoe kan dat nu – geen misse slag gemaakt onderweg, en nou dit. Simon slingert de auto aan. In Ooij wachten ons organisator Harry van Susteren, een zonovergoten terras, koffie met appelgebak en een al aardig met Tatra’s gevulde parkeerplaats. Wij stellen vast dat er een kabel van de dynamo is losgetrild. Een nieuwe schroef wordt georganiseerd en dan wil ik de motor even laten lopen om de accu weer wat op te laden. Als door een slang gebeten springt een ... van het terras en jammert op klaaglijke toon over ‘de stank’. Om der lieven vrede wille zet ik de motor maar weer uit. Bovenop de dijk stopt een motoragent bij een ietwat slordig geparkeerd voertuigje. Hij trekt zonder omhaal het bonnenboek en begint te schrijven. Lijkbleek weggetrokken sprint de ... naar boven, waar hem behalve de bon ook nog een donderpreek deelachtig wordt. Hoe heerlijk is leedvermaak: God straft onmiddellijk, en Hij rijdt in een Tatra…..

Kronkelend langs de indrukwekkende Waal gaat de rit van start. Via Berg en Dal – voor ons vlakkelanders zijn dit bijna échte bergen – en de Heilig Land Stichting gaan we richting Duitse grens. Het is hier mooi!

Bij Schloß Moyland aangekomen zijn de meesten van ons aan koude dranken en wat eetbaars toe, maar sommigen storten zich toch nog moedig op de moderne kunst. Meest gefotografeerde kunstwerken zijn echter onze fraaie auto’s: 9 Tatra’s waaronder T613, T603, T600, T87 en een T12, daarbij nog tal van leden zonder voertuig. Heus, in die grote Tatra’s vinden meerijders altijd wel een plaatsje, dus laat U een volgend keer niet weerhouden. 

Met een heerlijk zonnetje kon de dag niet meer stuk, zodat de avond ons en masse op een terrasje in Mook terugvond – ja, in Limburg dus!

Laat, zeer laat reden we terug door de Noordoostpolder, en pas toen kwam daar dan toch nog de regenbui, die de weerberichten de hele dag voorspeld hadden.

Verslag van de TRN "Tatra Koprivnice Tour 2005"

’t Is de eerste keer dat het Tatra Register Nederland Tsjechië bezocht. We konden ons verheugen in voldoende belangstelling en voor de gelegenheid was een pension georganiseerd dat geheel voor ons ter beschikking stond. Iedere dag na het ontbijt was de groep helemaal gereed om al het moois te gaan aanschouwen. Vanuit Bernartice nad Odrou trokken we erop uit. Er werden tal van bedrijven, die actief zijn op Tatra-gebied, bezocht. Men kon zien hoe men van T77 wrak tot weer iets heel moois komt. Er werd een privécollectief bezocht waar men van NW type T, via T49 (driewieler ééncilinder) en T80 (luxe twaalfcilinder cabriolet) tot Tatraplan kwam. Uiteindelijk werd alles voor iedereen afgesloten met de Beskydy rally.

Verder stonden nog tal van Tsjechische attracties in de omgeving op program en werden de culinaire mogelijkheden onderzocht.

Een geslaagd najaarsevenement in Ootmarsum , september 2005

Het Najaarsevenement van het Tatra Register Nederland in Ootmarsum was bijzonder geslaagd. Net als de nieuwjaarsborrel was de organisatie in handen van de familie Tillemans en zelfs het opduiken van “last minute” gasten werd soepel opgevangen. Ook het weer werkte, zoals altijd, mee. Op een paar druppels na was het droog en van een aangename temperatuur. Het was een echt internationaal gebeuren met Jozef Krümpelbeck, Georg Metlicka, de families Schumacher, Hübner en Dannhäuser uit Duitsland, de familie Stransky uit Tsjechië en Simon Redrup uit Enge.. pardon Wales. Er waren dit keer geen Tatra’s met motor voorin maar wel 3 Tatraplans, een T87, 5 Tatra 613 en de rest T603s. Het grootste treffen van Tatra's in Nederland ooit, buiten de twee internationale treffens. Nieuw voor ons was de prachtige parelmoerkleurige Tatraplan van de familie Wienen. Deze wagen was net klaar na een restauratie in Tsjechië. Ook de zwarte T613-3 van Bert Barents was voor ons nieuw en het bewijs dat zijn droom is uitgekomen. We hadden de beschikking over het mooi gelegen hotel Wyllandrie even buiten Ootmarsum. Op zaterdag reden we een rit door het mooie Twentse landschap. We volgden de bestaande Sageland route van de ANWB en kregen een vragenlijst met foto’s mee om onderweg te beantwoorden. Het leuke van deze ritten is dat je altijd weer op plekken van ons land komt waar je of nooit geweest bent of in ieder geval niet dagelijks komt. Ook vind je hier nog de rust die wij in het westen zo ontberen. Aan het eind van de rit gingen de meeste nog even het mooie stadje Ootmarsum in, waar onder anderen veel kunstgaleries open waren. Traditiegetrouw werd het treffen zaterdagavond afgesloten met een meer dan voortreffelijk gezamenlijk eten in het hotel. De prijsvraag op de route werd gewonnen door de nieuwste leden Ilse en Marco Marton, die deze keer nog meeliftten. We hopen natuurlijk dat zij de volgende keer met hun blauwe Tatraplan zullen gaan verschijnen.
Er werd in het hotel ook handel gedreven. Er waren boeken, modellen en kalenders te koop. Onze Tsjechische vriend Stransky had een voorraad Tatra reserveonderdelen meegenomen die gretig aftrek vond. Dit laatste kwam erg goed uit voor Fred Kuipers want zijn dynamo desintegreerde zaterdags en op zondagmorgen kon hij een nieuwe inbouwen dankzij, en met hulp van, onze Tsjechische vriend. De witte T603 van de familie de Jong gaf problemen met de ontsteking maar ze zijn er gelukkig wel mee thuis gekomen. Ze hadden daarbij geen last van files, want die lieten ze achter zich.
Op zondag morgen ging een deel van de mensen op huis aan en een ander deel ging nog op de koffie bij de watermolen “de Bels” in Vasse. Een mooie afsluiting van een mooi weekend met dank aan de familie Tillemans voor de perfecte organisatie.

Ed Beekman

Bewerkt naar verhaal uit de nieuwsbrief 2005/3


Previous page: TRN Evenementen 2006
Volgende pagina: TRN Evenementen 2003