Print deze pagina

TRN Evenementen 2004

Evenementen 2004

Internationaal Tatra Treffen Lekkerkerk

Na 10 jaar was de internationale Tatra gemeenschap weer eens op bezoek in Nederland. Dit evenement dat uitgaat van de Oostenrijkse Tatraclub wordt jaarlijks op een andere locatie gehouden. In 1994 organiseerde Kees Smit het treffen voor de Oostenrijkers in Katwoude in Noord Holland. De Oostenrijkers waren daarmee zo tevreden dat ze Kees vroegen om het na 10 jaar weer eens in ons land te organiseren.
Het resultaat was wederom een bijzondere collectie Tatra's die je dus maar één keer in de 10 jaar in Nederland kunt zien. Om maar meteen met de zeldzaamste te beginnen, de vers gerestaureerde Tatra 97 van de Amerikaan Jeff Lane. Deze wagen is door Eccorra gerestaureerd en werd in Nederland aan JeÏÏ afgeleverd die dus met zijn nieuwste aanwinst gelijk aan het treffen mee kon doen. Daarna ging de wagen op de boot naar Amerika om zich bij de collectie van het Lane Motor museum in Memphis, Tennessee te voegen. Als u meer over dit museum wilt weten kijk dan op www.lanemotormuseum.org.
De pre-stroomlijn Tatra's werden vertegenwoordigd door drie TI2's, één T54 en zeven T57's. Tom en Harriette Blikslager en Ron Schuiten vertegenwoordigde ons land in deze klasse. Torn en Harriette met de T57 cabriolet 1933 en Ron met de T57B sedan uit 1939. De toch redelijk zeldzame T87 was met 4 stuks goed veitegenwoordigd. Hiervan was de helft Nederlands, namelijk de '39er van Kees Smit en de '48er van Peter Visser. De motorkap met staartvin van de wagen van Peter was door de tand des tijds aangetast maar hij is inmiddels nieuw gespoten. Dit is gedaan met ingebouwd patina zodat hij niet glanzend afsteekt bij het al aanwezige patina van de wagen.
Van de minder zeldzame Tatraplan waren er maar 2 aanwezig, gelukkig was de Tatraplan van Harrie van Susteren erbij, zijn motorproblemen waren op tijd opgelost. Uiteraard kwam de grootste groep uit het 603 kamp met 18 stuks, waarvan één met drie koplampen. De moderne tijd bestond uit negen stuks 613 in diverse uitvoeringen en twee T700's. Hierbij was één Nederlandse T613, namelijk de wagen van Marcel Popma. Bij het vertrek op vrijdag kwam er nog een bezoekende T6I3 met Nederlands kenteken.

Het was een echt Internationaal gebeuren met deelnemers uit Oostenrijk, Duitsland, Tsjechië, Engeland, Amerika, Zwitserland, Slovenië en Denemarken. Het Tatra Register Nederland was met 14 auto's goed vertegenwoordigd. Omdat de Tatra 57a van Laurens Kleine nog niet rijklaar is, kwam hij met zijn prachtig gerestaureerde GAZ 20 Pobjeda, een Russische middenklasser die je niet echt op iedere straathoek tegen komt.
De familie Tillemans liet zich door pech aan hun 603 niet uit het veld slaan. Dankzij een gebroken V-snaar moesten ze het laatste stuk van de reis naar Lekkerkerk per ANWB auto-ambulance afleggen. Cees Koel wist het euvel gelukkig snel te verhelpen. Cees zelf was met de trouwe 603 want de 75, die eigenlijk aangemeld was staat nog met hartklachten bij de Tatradokter. Behalve de 14 Nederlandse leden die per Tatra waren aangekomen, gaven ook nog eens 10 leden zonder Tatra acte de presence. Bij een bijzondere bijeenkomst als deze is het van belang dat zo veel mogelijk leden hun belangstelling tonen. Bovendien biedt het de mogelijkheid om, ook als uw Tatra nog niet rïjdbaar is, ioch een keer met een Tatra mee te rijden.
Manfred Haspel uit Oostenrijk had met zijn prachtig gerestaureerde 1-603 een ware publiekstrekker. Vooral de aparte rood-beige kleurencombinatie waarin de auto gespoten is, trok de aandacht. Dankzij het nummerbord van de auto is ook direct duidelijk dat Manfred Haspel filmmaker van beroep is. Eduard Sluk was naar Nederland afgereisd met zijn T54 en liet duidelijk merken dat hij niet voor niets was gekomen door zijn auto flink de sporen te geven. Gelet op de rijstij! die hij op de smalle dijkweggetjes ten toon spreidde, vermoeden we dat er een Ferrarï-motor in zijn Tatra 54 ligt. We begrijpen nu ook waarom die extra koplampen nodig zijn. Ecorra was met een donkerblauwe T87 aanwezig. Deze schitterende auto verkeert in nieuwstaat en daar hangt dan ook een prijskaartje aan van 65.000 euro. Voor zover bekend bij de redactie hebben zich nog geen kopers gemeld. Hij werd gereden door de Engelsman J. Pechan, die een T87 bij Eccorra in restauratie heeft. Een andere Engelsman, David Richards schreef in het mei nummer van Classic & Sports car over zijn Tatra 603:"All this work was needed because the old girl's shortly off to Lekkerkerk in the Netherlands for the international Tatra meeting". Dat hij zijn werk afgekregen heeft bleek wel uit het feit dat hij met Tatra aanwezig was. Op vrijdag stond een rondrit door de Krimpener- en Alblasserwaard op het programma met als .bijzondere opdracht om onderweg een twintigtal bruggetjes te herkennen. Na een lunch aan het water in het zilverstadje Schoonhoven werd de route vervolgd langs de wereldberoemde molens van Kinderdijk richting Lekkerkerk. Na een snelle doch voedzame maaltijd in Lekkerkerk   stonden   de   bussen   al   klaar   om   iedereen
 
Zaterdag voerde de route richting slot Haarzuilens in de provincie Utrecht. Onderweg wederom vele smalle dijkweggetjes en uiterst pittoreske boerderijen. Het blijft toch verbazingwekkend hoe groen de Randstand altijd nog is. Helaas behoorde een bezoek aan het slot Haarzuilens vanwege de restauratiewerkzaamheden niet tot de mogelijkheden. De tijd die daardoor in het programma overbleef, werd opgevuld met een behendigheidsproef waarbij deelnemers hun Tatra tot op een meter van een paal achteruit moesten inparkeren. Zeker voor de bestuurders van de oude stroomlijnmodellcn geen sinecure. De prestatie van Jeff Lane met zijn T97 was indrukwekkend: 101 cm en dat voor iemand uit een land waar het metrieke stelsel niet eens gebruikt wordt en met een voor hem nieuwe auto!
Zaterdagavond vond de feestelijke afsluiting plaats met een maaltijd en een prijsuitreiking. Al met al kunnen we terugkijken op een bijzonder geslaagd treffen dat dankzij de inspanningen van Kees Smit met helpers buitengewoon goed verlopen is en dat ervoor heeft gezorgd dat de buitenlandse Tatra-bezitters een mooi stuk van Nederland hebben gezien.

Ed Beekman & Camiel de Leeuw
 


Previous page: TRN Evenementen 2005
Volgende pagina: Lüneburg 2004