Print deze pagina

TRN evenementen 2000

Voorjaarsrit

 

Najaarsrit: Lekkerkerk

De najaarsmeeting van het Tatra Register Nederland mogen we zeker geslaagd noemen. Het zag er eerst somber uit want het regende op vrijdag alsof het nooit meer op zou houden, maar zaterdag was het droog en het bleef die dag droog.
Onze Duitse gasten arriveerden vrijdagavond in het hotel "De Witte Brug" in Lekkerkerk en Fred Kuipers, Kees Smit en Peter Visser fungeerde als ontvangstcomité. Het Duitse aandeel bestond uit de T57 van Klaus Buschbaum en de T603 van Roland Henkei, die ook Irmgard en Rolf Dannhauser had meegenomen. Het Hollands-Friese aandeel bestond uit de T87 van Peter en de T75 cabriolet van Kees. Zaterdag werd de collectie nog aangevuld met vier Nederlandse T603's. Tijdens de koffie met gebak was het erg gezellig en de conversatie, ook met onze Duitse gasten, was zeer geanimeerd. Na de koffie startte een tourtocht zonder wedstrijdelement richting het kasteel HaarzuÜens. De route was door Torn Blikslager eerder uitgezet voor de PAC, wegens vakantie kon hij er helaas zelf niet bij zijn. Ondergetekende reed met Peter Visser mee in de Tatra 87. Er waren geen prijzen te winnen, maar de beloning was een schitterende tocht door een omgeving waarvan menigeen dacht dat die in het westen van ons land
 
niet meer bestond. De weg was meestal niet breder dan één a anderhalve auto, met sloten aan weerszijden, en het water stond er hoog.... De lage snelheid die daarvan het gevolg was gaf iedereen de gelegenheid volop van de omgeving te genieten. We praten dan over de Krimpenerwaard en het zuidwesten van de provincie Utrecht. Maar waar normalerwijze motorrijders auto's geen blik waardig keuren, vindt een ontmoeting op zulke smalle weggetjes tussen een grote groep motoren en klassiekers op uiterst vriendelijke en ongedwongen manier plaats: groetend maakt ieder voor de ander ruim baan. De omgeving kon natuurlijk ook van ons genieten, waarbij het opvalt dat de T87 een gevaar vormt voor verdraaide nekwervels bij het publiek langs de weg. Bij een stoplicht vroeg iemand aan Peter: "Gaan jullie straks ook vliegen?". De lunch gebruikten we in de "Drie Balken" bij het Kasteel Haarzuilens waar de "benzine gesprekken" weer voortgezet werden. Mark-Jan Cleyndert en Paul Schilperoord gaven nog acte de présence met hun T603's zodat het Nederlandse aandeel nog wat opgekrikt werd. Helaas was het kasteel zelf al gesloten in september.
 
Na de lunch ging de weg via een andere route terug naar Lekkerkerk, waarna een aantal mensen huiswaarts ging. De anderen gingen naar Schoonhoven voor een gezamenlijk diner en gezellige avond. Met een fraai uitzicht op de rivier smaakte het toch al heerlijke maal nog veel beter. Er waren ook een aantal leden bij die nog geen rijdende Tatra hebben. Voor hen was de dag vooral nuttig wegens de contacten die zij konden leggen voor hun restauratieprojecten. Zo kreeg Romke van Groning veel goede raad voor de restauratie van zijn Tatra 57A. Van een kennis van Klaus Buschbaum kan hij een set voorstoelen overnemen die hij nog mist. De moraal hiervan is dat ook als uw Tatra nog niet rijdbaar is, een bezoek aan onze evenementen de moeite waard is. Nagezeten werd er tot in de kleine uurtjes, niet alleen in Schoonhoven, maar later ook nog aan de hotelbar. Had het personeel niet op een gegeven moment naar huis gewild, dan hadden we er
waarschijnlijk nóg gezeten
 
De meeste Nederlanders gingen zaterdagavond of zondagmorgen naar huis. Onze Duitse gasten gingen zondag nog naar de molens bij Kinderdijk (je bent toerist in Nederland of niet!), waar de weergoden die dag echter duidelijk minder vriendelijk waren. De volgende stop was beter geschikt voor regenachtig weer, namelijk het automuseum te Raamsdonkveer, waar ook een automodelbeurs werd gehouden. Uiteindelijk ging iedereen voldaan huiswaarts. Wel hopen we de volgende keer weer op nog meer Nederlandse Tatra's, maar dat zal dan ook wel gebeuren als een aantal restauratieprojecten weer verder voltooid zal zijn.
 
Ed Beekman
 
 


Previous page: TRN Evenementen 2001
Volgende pagina: TRN Evenementen1999