Print deze pagina

Tatra Trucks

De trucks van Tatra
 
Nieuws over Tatra-trucks is in de westerse vakbladen ver te zoeken. Daar bedoel ik mee de transport- en techniekbladen. Geen vergelijkingstests met de grote merken om te zien wat hij echt kan. Misschien bang om af te gaan ten opzichte van een truck die wat constructie, techniek, en eenvoud betreft toch nog steeds aanwezig is sinds de T138 SI. De laatste test (mij bekend) is van het blad Auto en Transportwereld van 9 juli 1998, uit hun samenvattend commentaar citeer ik: "£>e Tatra is een van die auto 's waar we een zwak voor hebben. In deze tijd van massaproductie en gelijkvormigheid is het een verademing om af en toe eens een auto tegen te komen die volkomen eigen wegen gaat, geen rekening houdt met industriële normen en een stukje technische historie in stand houdt. Alleen daarom al verdient Tatra het om zelf ook in stand gehouden te worden. Eigenlijk zou elke bouwvervoerder verplicht moeten worden een Tatra in z 'n wagenpark te hebben. "; einde citaat.
  
Het ging hierover de test van de verbeterde T815 TERRN° 1 6x6. De eerst test die ik las was van een Tatra T815 (eerste model) in het ATW van 15 november 1984 met als kop: Tsjechische Tatra T815 een zandhaas van het zuiverste ras. Mooie uitspraak was het wel, maar daarna werd er niet veel meer over geschreven in de bladen in binnen- en buitenland. Dat geldt ook voor de
 
trucks met de neus of te wel torpedo's die tegenwoordig weer erg actueel zijn en waarvan de fabrikanten weer nieuwe modellen introduceren. Tatra heeft ook een truck met een neus de Tatra T815 Jamal. Deze truck is alweer zo'n twee jaar op de markt. Ondanks zijn opvallende verschijning is er nog weinig over geschreven, jammer.

Er zal nog veel water door de Rijn stromen voor de eerste testritten plaats vinden en in de bladen beschreven worden. Intussen gaat het weer beter met Tatra en hun bekendheid. Zie hier een bericht van 28 mei 2000. Erg jammer voor de mensen die weg moeten. Ik hoop dat het bij dit aanta! blijft.

Bron: TRN (5e Jaargang - Nummer 2, 2000)
 

 


Previous page: Model T700 (1996-1998)
Volgende pagina: Model T805