Tatra onderhoud

|

|
|

|
|
(algemene onderhoudsswerkzaamheden)
Tatra's vergen meer onderhoud dan een moderne auto. Hier volgen enkele tips en aspecten waar je op moet letten bij het onderhouden van een Tatra
wekelijkse controle:
- Controleer de bandenspanning
- Controleer het niveau van de motorolie en vul deze zonodig aan
- Controleer het niveau van de ruitenwisservloeistof en vul deze zonodig aan
- Controleer de werking van de verlichting
- Controleer het niveau van de remvloeistof en vul deze zonodig aan
Bij de 10.000 km-beurt De volgende zaken dienen dan gecontroleerd en/of vervangen te worden:
- Vervang de motorolie en het oliefilter
- Controleer de afstelling van de carburateur
- Controleer de spanning van de distributiesnaar of ketting
- Reinig of vervang de bougies
- Reinig of vervang de contactpunten
- Controleer het ontstekingstijdstip
- Controleer het niveau van de versnellingsbakolie en vul deze zonodig aan
- Controleer de vrije slag van het koppelingspedaal en stel deze zonodig bij
- Controleer de slijtage van de remblokken
- Vervang het brandstoffilter
- Controleer de profieldiepte van de banden
- Smeer de deurscharnieren en sloten
Elke 20.000 km.dienen de volgende zaken te worden gecontroleerd:
- Reinig het luchtfilter
- Vervang de bougies
- Reinig de voorste wiellagers en monteer deze, voorzien van nieuw vet
- Stel de handrem opnieuw af
- Laat de auto uitlijnen
- Stel de koplampen opnieuw af
Elke 50.000 km dienen de volgende zaken te worden gecontroleerd:
- Controleer de werking van de schokbrekers (vervang de olie bij hydralysche schokbrekers)
- Vervang de automatische transmissieolie en het filter
- Vervang het luchtfilter
- Vervang de olie van het differentieel
Als laatste zijn er nog de werkzaamheden die jaarlijks en tweejaarlijks moeten worden uitgevoerd:
jaarlijks:
- Vervang de remvloeistof
- Vervang de ruitenwisserbladen
Benodigd gereedschap:
Om zelfstandig het onderhoud aan de Tatra te kunnen verrichten, is het handig om in het bezit te zijn van de volgende gereedschappen:
- Complete standaard sleutelset
- Complete standaard schroevendraaierset
- Bougiesleutel
- Engelse sleutel
- Sleutel voor het ontluchtingsnippel van de remmen
- Sleutel + tang voor oliefilter
- Combinatietang
- Waterpomptang
- Staalborstel
- Set voelermaten
- Bandenspanningsmeter
- Hydraulische krik
- Assteunen
- Oliekan
- Opvangbak
- Veiligheidsbril
Veiligheid
Houdt u de volgende zaken altijd in acht!
- Vertrouw nooit alleen op een krik. Gebruik altijd krik- of assteunen en zet deze op de juiste plaats onder de auto.
- Probeer nooit een extreem vastzittende moer of bout los te draaien als de auto opgekrikt is. Het gevaar bestaat dat de auto van de krik valt.
- Wacht met het aftappen van olie tot de motor of versnellingsbak voldoende is afgekoeld.
- Wees altijd extreem voorzichtig met bijtende vloeistoffen zoals benzine of remolie. Bewaar deze vloeistoffen dan ook bij voorkeur in flessen met een kinderveilige sluiting.
- In veel Tatra's is asbest in de remvoeringen verwerkt. Pas dan ook op wanneer je aan de remmen werkt en adem nooit remstof in !
- Verwijder na afloop altijd gemorste olie of andere vloeistoffen (olie laat zich gemakkelijk verwijderen met kwastenreiniger).
- Gebruik altijd sleutels die exact op de bout of moer waar u aan draait passen, anders kun je zowel de bout/moer beschadigen als ook jezelf verwonden in het geval van uischieten.
- Til zware onderdelen nooit alleen, maar vraag iemand te helpen.
- Zorg voor voldoende persoonlijke bescherming. Draag altijd een overall, zorg dat daar niets uitsteekt of los aanhangt (riem,stropdas, etc.). Pas ook op voor lang haar !
- Wanneer je onder de Tatra ligt of werkt met een boor-,schuur-, of slijpmachine, draag dan altijd een veiligheidsbril.
- Werk in een logische volgorde, zodat u datgene wat u uit elkaar heeft gehaald ook weer makkelijk en correct in elkaar kan zetten.
- Controleer altijd of iets goed aangedraaid is.
- Doe alleen de dingen die u echt zelf kunt ook zelf en laat de rest aan een professional over, ook als u over een bepaald punt twijfelt !
- Maak voorafgaande aan werkzaamheden aan het electrische- of brandstofsysteem
- altijd eerst de massakabel (-) van de accu los.
- Het is altijd verstandig een brandblusser te hebben op of in de buurt van de plek waar u werkzaamheden uitvoert.
Maak vooraf foto'sa
|
|
|
|
|