Print deze pagina

Neerlands 1e autoimporteur

Haags Nieuwsblad 27 januari 2006: Neerlands eerste auto-importeur Englebert schrijft geschiedenisTheresiastraat 145. Foto door Koen van Reeken (foto.denhaag.org)

door Piet Niekerk

DEN HAAG - Er wordt geschiedenis geschreven over het pand Theresiastraat 145. Het gebouw dateert uit het eind 19e eeuw. Het pronte bouwwerk is enkele tientallen jaren in gebruik geweest als sportgebouw en manege, totdat auto-importeur Englebert er in 1925 neerstreek. Dat bedrijf is er gevestigd geweest tot 1961 en in die periode importeerde de dealer automerken als Packard, Nash, Rover, Tatra, Panhard en Dion Bouton. Amsterdammer Kees Smit is fervent liefhebber van oude auto's en dat leidde tot het feit dat hij nu werkt aan een historisch boekje over de Haagse automobieldealer. En hij zoekt ooggetuigen die meer weten over Englebert in de periode van 1939 tot 1961.

De geboren Amsterdammer Kees Smit doet momenteel naspeuringen naar de geschiedenis van auto-importeur Englebert. Smit heeft een passie voor oude auto's en schrijft een boekje over importeur Englebert en in het bijzonder over de relatie met de Tatra. Smit bezit zelf drie van deze karakteristieke Tsjechische automobielen uit de jaren 1936, 1937 en 1938. "Ze zijn niet bepaald geruisloos, maar ik heb er veel bekijks mee".

Toonkamer
De Belg Henri Englebert was één van de eerste Nederlandse autoimporteurs. Hij begon in 1898 vanuit zijn éénkamerwoning in de Leidse Nieuwsteeg, maar verhuisde in hetzelfde jaar naar de Papestraat in Leiden. Daar deed zijn ene kamer dienst als kantoor en-de andere als werkplaats, met vaste monteur. In de volgende jaren werd de overstap naar Den Haag gemaakt, eerst naar de Francois Valentijnstraat en in 1906 naar een groter pand aan de Bezuidenhoutseweg 71, in een buurt met veel potentiële kopers. Hier ontstond Nederlands eerste 'toonkamer' voor automobielen. Om de H.H. geneesheren te verleiden een automobiel aan te schaffen, werden met deze kandidaatkopers een week lang patiëntenvisites gereden.

Een Tatra T87 uit 1937, zoals Englebert ze destijds verkocht in de Theresiastraat

Jubileumjaar
In 1908 had Englebert aan de Bezuidenhoutsweg de eerste autoshowrooms (toen nog toonkamer genaamd) van Nederland. Het bombardement op Bezuidenhout verwoestte de salon, en het in 1931 tot showroom verbouwde pand hoek Bezuidenhoutsweg/1e Van den Boschstraat onderging hetzelfde lot. In 1925 kwam de vestiging in de Theresiastraat, alwaar Englebert tot grote bloei kwam. In 1952 verhuisde een deel van die activiteiten naar Voorschoten, maar directie en de afdeling personenauto's bleven tot 1961 in de Theresiastraat 145. Over dat pand wil Smit meer weten, want 2006 is een jubileumjaar omdat hij in juli 1986 de Tatraclub Nederland heeft opgericht. "Mijn boekje moet dan ook in september dit jaar verschijnen".

Seys Inquart
Vragen zijn er nog genoeg. In het bijzonder is de schrijver geïnteresseerd in Engleberts import van Tatra's over de periode 1939 tot 1952. Hij is op zoek naar mensen met herinneringen uit de periode 1940 tot 1961. In dat tijdvak valt de Duitse bezetting. De zetbaas van Hitler in Nederland, Seys Inguart, resideerde op het landgoed Clingendael. Voor zijn 'Reichskommissariat' beschikte de landvoogd over drie Tatra's T 87, met 'vin'. Speurder Smit zou graag in contact komen met oudwerknemers, buren of andere Bezuidenhouters die zulke auto's gezien hebben. Of foto's hebben van Tatra's, die door de Tsjechische ambassade gebruikt werden. En hoe het er aan toe ging bij Englebert in de genoemde periode. Alles is welkom. Informatie kan men sturen naar Kees Smit, Pyreneeën 7, 1060 NP te Amsterdam. Tel. 020-6103393.


Previous page: Friesch Dagblad
Volgende pagina: Oldtimer Magazin (Jan 1991)