Nederland
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Historisch Tatra Register Nederland |
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Het Tatra Register Nederland probeert de "echte" Tatra geschiedenis in Nederland te doen herleven. Door verhalen en foto's uit, met name, de vijftiger jaren - toen Tatra's nog gewoon op straat rond reden - te verzamelen. En zo hopen we langzaam maar zeker een beeld weer te laten ontstaan over het wel en wee van die Tatra's in Nederland. Heeft u ook een oude foto met een Tatra in nederland? Stuur die dan aub op!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tatraplans in de Tulpenrallye Tatra's speelden een bescheiden rol. Begin jaren vijftig namen incidenteel Tatra's deel, maar konden temidden van de andere 300 deelnemers geen potten breken. In de officiële uitslagen komen zij niet altijd voor. Van de zes deelnemers in vier jaar wist de helft te finishen. (Gegevens gebaseerd op: Jan de Beus: 50 jaar Tulpenrally 1949-1999. Deelnemerslijsten en routes.)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
BG 44 92 T87, bouwjaar 1949 (1948 model)
Met moeite werd hij pas eind vijftiger jaren verkocht ene Terpstra die hem weer doorverkocht voor hfl. 350,- aan S.J. Kramer uit Molkwerum. Deze sleepte hem naar huis en verving de verrotte banden en de accu's. Nadat er benzine in gegooid was, liep de motor bij de eerste slag. De Tatra-stroomlijner van een nieuw kenteken voorzien had nogal wat voeten in de aarde. De papieren en het chassisnummer vermeldden beide een iets verschillend nummer, hetgeen begrijpelijkerwijs de nodige ambtelijke hoofdbrekens opleverde. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Op 30 December 1959 lukte het dan toch: een nieuw, modern kenteken: BG 44 92. Voordat Kramer het kenteken kreeg, spoot hij de auto onder andere. Hij had veel plezier met de Tatra. Trots kan nog steeds verhalen dat hij er 173 km/u mee reed. De kilometerstand besloeg zo'n 46.000 km, een gering aantal voor hedendaagse normen. Kramer besloot hem uiteindelijk te verkopen, maar de goede man meldde zich al weer snel bij Kramer. “Kon hij hem niet terugkopen, want hij was er een beetje flauw van geworden”. Kramer deed het. Totdat één van de remslangen het begaf. Met de kapotte remslang werd de auto verkocht aan ene W. de Boer, die zijn plezier in de auto abrupt zag eindigen toen hij het gestroomlijnde projectiel de sloot in reed, ondertussen alle vooroordelen over Tatra bevestigend. Total loss, onherstelbaar, was het advies. Uiteindelijk is deze T 87 gesloopt door Kamsma/Sneek |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
G1 en G 2768 T600 Tatraplans |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hij bezocht Frankrijk, waar hij als Bugatti-importeur, met een Tatra op de fabriek verscheen! Verder ging hij met de Tatraplan naar Duitsland, Zwitserland, België en Engeland. Bij het laatste bezoek aan Engeland, had de G 2768 zijn provinciaal kenteken inmiddels moeten verruilen voor een moderner kenteken: TT 18 64. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helemaal zonder problemen was de Tatraplan echter niet. In Luik brak een keer één van de halfassen, die op weg naar Amsterdam tot twee maal gelast moest worden! “De rups werd steeds groter”, aldus van Ramshorst, die er nog steeds om kan grinniken. Het zeer bijzondere kenteken G 1 werd door de familie gekoesterd en gebruikt tot de laatste snik, toe het echt niet meer mogelijk was. De TT-18-64 werd verkocht en belandde in Den Haag. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
aa
Een T57B (in Den Haag?) De T87 van dhr. Kramer
Een T87 waar het wat minder goed mee afliep De T87 van Jan Pruis, in Harlingen
Previous page: Tatra Historische afbeeldingen
Volgende pagina: Overige