Print deze pagina

Model T600K (1948)

De Tatra 600K
 
De firma Sodomka was voor de oorlog de grootste en bekendste carrosserie fabriek in Tsjechoslowakije. Ze bouwde zowel speciale carrosserieën per stuk voor klanten als ook kleine series in opdracht van de betreffende fabriek. Voorbeelden van de laatste zijn de Sodomka modellen van Aero en Jawa. Na de oorlog wilde ze daarmee graag doorgaan zo kwamen ze op eigen initiatief uit met een gemoderniseerde Tatra 57B, cabriolets op basis van de Skoda Superb, Skoda 1101 en de Aero Minor II. Het zat ze echter niet mee want de Skoda Superb werd uit productie genomen net als de T57B. de Skoda 1101 en de Aero Minor II zaten in een te lage prijsklasse voor speciale carrosserieën.
Toen de Tatraplan uit kwam begon Sodomka aan een cabriolet op basis van de Tatraplan. Het bedrijf was net door de directeur, Josef Sodomka jr. aan de staat "geschonken" en als dank mocht hij directeur blijven (in 1950 werd hij er alsnog uitgeschopt volgens beproeft communistisch recept). De bouw van de cabriolet op basis van de Tatraplan was geen sinecure want de Tatraplan carrosserie was niet geschikt om er zonder meer het dak vanaf te halen. Alleen het platvormchassis kon als basis gebruikt worden. De rest werd geheel nieuw.

De Tatraplan werd vanaf juni 1948 geproduceerd maar had in het begin nogal te kampen met kinderziektes. Sodomka begon eind 1948 met de Tatra cabriolet die ze aanduidde met 600K, hiermee aangevend dat ze van plan waren de wagen in kleine serie te gaan produceren. De auto werd in slechts een paar maanden gebouwd want in februari 1949 was de wagen al bij Tatra in Koprivnice om de laatste technische wijzigingen in te bouwen. De Tatra 600K. stond in maart 1949 op de Autosalon van Genève tentoongesteld en was de ster van de Tsjechische inzending. De T600K was technisch gelijk aan de standaard Tatraplan maar de carrosserie was geheel anders. Hij was ook langer (5,10 meter tegen 4,54 meter voor de serie auto), had leren bekleding en de linnen kap was dubbel uitgevoerd.
Na de Geneefse salon ging de auto terug naar Sodomka en werd in details gewijzigd. Vooral de achterzijde werd zichtbaar veranderd waardoor de myte ontstond dat er meerdere Tatraplan cabriolets zijn gebouwd. Er is er echter maar één gebouwd, de politieke situatie maakte het onmogelijk om dure cabriolets uit een communistisch land in het westen te verkopen en in het oosten was geen markt.

Josef Sodomka gebruikte de auto privé, maar dat duurde niet lang want de kameraden in de regering hadden andere plannen. Ze vonden de auto, die internationaal zoveel opzien baarde, een uitstekend cadeau voor Kameraad Stalin die in dat jaar zijn 70ste verjaardag vierde. De auto werd gedurende 10 dagen in Praag tentoongesteld, samen met andere cadeaus waarbij nog een auto, een Skoda 1101 roadster. In december 1949 werd de auto feestelijk aangeboden in Moskou. Stalin heeft waarschijnlijk nooit in de Tatra 600K gereden want een open auto vond men te gevaarlijk voor de "geliefde" leider. De auto kwam in de garage van het Kremlin terecht en bleef daar tot na de dood van Stalin in 1953. Daarna heeft hij enige tijd op een expositie gestaan ter nagedachtenis aan Stalin. Na de destalinisatie in de tweede helft van de vijftiger jaren werd de auto aan een kliniek ter beschikking gesteld als snelle dokters auto. De auto ging later over in diverse handen en in 1976 was hij eigendom van een Ingenieur Gradov die na lange onderhandelingen bereid was de auto te ruilen met het Tatra museum in Koprivnice voor een tweedehands Tatra 603. De auto was in slechte staat en werd eerst provisorisch gerepareerd en in de negentiger jaren verder gerestaureerd. Verleden jaar was de wagen te zien op Retromobiel in Parijs, hij kan nu in het Tatramuseum in Koprivnice bewonderd worden.

Bron: TRN (5e Jaargang - Nummer 2, 2000, Ed Beekman)
 


Previous page: Model T600 (Tatraplan 1949)
Volgende pagina: Model T602 (1949)