Print deze pagina

Model T602 (1949)

De Tatra 602

Twee deelnemers aan de Grote prijs van Tsjechoslowakije op 25 september 1949 op het circuit van Brno waren opvallende, gestroomlijnde sportwagens met de motor voor de achteras. De wagens werden gereden door de beste Tsjechische coureurs van die tijd, Bruno Sojka en Jozef Pavelka.
De wagen in kwestie was een Tatra 602. Als deze wagen in een Westers land was ontworpen zou hij zeker tot één van de klassieke sportwagenontwerpen hebben behoord. Nu is hij bijna in de vergetelheid verdwenen. Bruno Sojka behaalde in zijn eerste race de negende plaats in een veld met auto's met vaak veel grotere en sportievere motoren. De Tatra 602 was opgebouwd met behulp van standaard Tatraplan-onderdelen. Het buizenframe en de dural carrosserie waren niet standaard. De Tatra 602 werd ontworpen door een groep constructeurs die zich de Josef Svoboda groep noemde. De groep stond onder leiding van Ir. Julius Mackerle.
De wagen zou ontworpen en gebouwd zijn in 2 maanden tijd en zou door ontwerpers en bouwers in hun vrije tijd zijn gemaakt. Dit verhaal kan niet kloppen, daarvoor is de wagen veel te professioneel en te doordacht. We moeten dit verhaal echter in het licht van de tijd zien. in de communistische   planeconomie   was   geen   plaats   voor
 
sportprototypes, dus was het ontwerp een eigen initiatief van de mensen (bijna een misdaad in het communistische tijdperk). De naamgeving van de groep, Generaal Svoboda was minister van Defensie, en het werken in eigen tijd moest de autoriteiten gunstig stemmen. Waarschijnlijk was het ontwerp al langer klaar, net als de voorbereiding van de bouw en het testen van de onderdelen. Een feit is dat we hier met een zeer vooruitstrevend ontwerp te maken hebben. De Tatraplan motor werd 180 graden gedraaid en stond voor de achteras, een middenmotor dus. Deze motor werd opgevoerd door middel van vier solex carburateurs, grotere inlaatkleppen en een hogere compressie. De motor leverde nu 75pk (in standaarduitvoering was dat 50pk) en dat gaf de wagen een topsnelheid van 180 km per uur. De voorwielophanging en stuurinrichting waren gelijk aan die van de Tatraplan, alleen was er een blad uit elk van de twee veerpakketten gehaald. De achterwielophanging was gewijzigd, de torsiestaven lagen nu in de lengterichting en waren met korte armpjes verbonden met de pendelassen. De pendelassen waren nu echter van kruiskoppelingen en schuifstukken voorzien, waardoor ze van lengte konden veranderen. Hierdoor was de hoek die de wielen bij het inveren   maakte   veel   kleiner   geworden   en   werd   het
pendeleffect verminderd. De wagen had een prima wegligging. Het remsysteem was ook verbeterd: de hoofdremcilinder was dubbel uitgevoerd en de voorremmen en de achterremmen hadden ieder hun eigen circuit. De trommels waren voorzien van grote koelribben. In een interview met het Engelse blad "The Motor" van 19 april 1950 benadrukte Ir. Mackerle dat het doel van de auto's was om serieonderdelen onder wedstrijd-omstandigheden te testen en niet om te winnen. Maar deze uitspraak kan ook bedoeld zijn om de autoriteiten zand in de ogen te strooien.
Op 30 juni 195 1 verongelukte Bruno Sojka met één van de T602's op het circuit van Ecce Homo bij Sternberg onder zeer verdachte omstandigheden. Alles wijst er op dat er met zijn remmen was geknoeid. Hij trapte finaal door zijn remmen heen net op de top van een heuvel vlak voor een bocht. De wagen dook een dal in en sloeg over de kop. Sojka kreeg de wagen bovenop zich. Op weg naar het
 
ziekenhuis is hij overleden. De STB (geheime dienst) wordt verdacht van het saboteren van zijn remmen. Sojka was van rijke afkomst en een grootgrondbezitter die voor de oorlog al met zijn eigen Bugatti's en BMW 328 aan wedstrijden deelnam, hij was een echte Gentlemancoureur. In de ogen van de Communisten hoorde hij echter tot de vijanden van het volk.
De Tatra 602 werd later ook met de T603 motor uitgerust. Hiermee werd alleen op nationaal niveau geraced. In het begin van de negentiger jaren verscheen de wagen in het Westen bij races voor Klassiekers. Hij was toen in handen van Ludek Munzar. Die reed er onder anderen mee op Brands Hatch. In 1993 werd deze wagen te koop aangeboden voor 120.000 DM, nu dus 60.000 Euro.

  
 
Het buizenframe van de Tatra 602


Previous page: Model T600K (1948)
Volgende pagina: Model T603 (1955-1975)