Print deze pagina

Durk Mulder (T57a Cabriolet)

Durk Martinus Hendrikus Mulder

Mijn naam is Durk Mulder, geboren 11-02-1945 en thans in de VUT en werkzaam in het technisch onderwijs. Mijn eerste oldtimer was een Morris Minor Van, waarna de aankoop van een Donkervoort S8 volgde in bouwpakket vorm. Dat was in 1983. Deze auto had een opknapbeurt nodig , hetgeen afgelopen jaar inmiddels is gebeurd. Hierna volgde een Jaguar MK2. Ik bezit deze auto al 14 jaar. Tijdens een vakantie in Frankrijk had ik een Simca8 Sport gekocht, welke redelijk zeldzaam is. Deze is echter weer verkocht, omdat ik er geen tijd voor kon vinden. Degene die hem gekocht heeft is er 2 jaar , 5 dagen per week, mee bezig geweest.

Ik heb deze auto op een beurs in Leiden gezien, ik geloof in de Groenoordhallen, begin dit jaar. ik kende het merk Tatra al van de rallies door de woestijn, maar ik had er al ooit een gezien aan het Gardameer, ik denk in 1957. Het was een imponerende auto, zo'n auto met een rugvin, zeker wanneer je pas 12 jaar bent.  

De kombinatie van de boxermotor , halfcabrio en het formaat sprak tot de verbeelding. Ik had me voorgenomen een auto van voor de oorlog aan te schaffen. Een vriend van me heeft 5 st. Essex auto's uit de 20tiger jaren en die nemen heel wat plaats in en zijn redelijk onhandelbaar, dus dat was geen optie. De Tatra is nog helemaal origineel. Ik heb de motor aan het lopen gehad na het plaatsen van nieuwe puntjes, condensator en rotorkap en hij loopt mooi rond. Inmiddels wat plaatwerk onder de motorkap gesloopt, uitlaatpijp gemaakt, fusee's afgedraaid om ze weer mooi rond te krijgen en bronzen bussen gedraaid, evenals de bouten die door de ogen van de dwarsgeplaatste voorste bladveren gaan. De oude waren totaal uitgeslagen. Het stuurhuis miste een lip aan het gietijzeren huis en hiervoor heb ik inmiddels een ander gevonden op een reis naar Chovosiche, waar 6 keer per jaar een beurs is. De tandheugel vertoonde een beschadiging bij de tanden.
Hier waren stukjes afgebroken. Oplossing een andere of oplassen en in model vijlen. Ik heb een onbeschadigde gevonden in Tsjechie. De stuurkogels waren ook niet meer rond, dus hier heb ik nieuwe voor gemaakt. Verder zijn de roestige onderdelen al gestraald en gespoten met 2K lak. De remmen vertonen geen gebreken en zijn weer gemonteerd nadat de ankerplaten gespoten zijn. Ik wil eerst met de auto rijden om eventuele mechanische mankementen te kunnen vaststellen. Hierna beslis ik of de auto helemaal gestript wordt of dat ik hem voorlopig zo laat, omdat hij in een redelijk goede conditie is.

Momenteel is de Tatra even niet in beeld, omdat ik met de jaguar bezig ben en die moet en zal eerst klaar na 14 jaar.    


Previous page: Marcel Tillemans (T600, T603)
Volgende pagina: Kees Smit (T87, T77a)