Print deze pagina

Diverse middelen

Soms is het gemakkelijk om even wat trukjes te kennen om weer verder te kunnen. Op deze site enkele tips.

Carberateur

De carberateur kun je schoon krijgen met verschillende methodes:

Niet te vuil:

Hiervoor kun je speciaal spul krijgen om de carberateur even schoon te branden, een voorbeel hiervan is:

Vuil:

Als de carberateur behoorlijk vuil is kun je deze uitkoken met bruistabletten om een kunstgebid te reinigen. 

Zeer vuil:

Het beste middelm is DOT4 remvloeistof. Pas hier erg mee op, het tast ook de lak aan. Gewoon even een paar dag laten staan in een jampotje, en schoon is je carberateur.

Benzinetank

Een benzinetank kun je schoonmaken door deze in een betonmolen te monteren en dan te schuren met zand of kiezelsteenstjes (of een combi). Daarna met zoutzuur even lekker schoonbranden en dan behandelen met tweecomponenenten epoxy (speciaal voor benzine tanks) Tank cure is hiervoor een perfect middel (volg goed de instructies op) www.tankcure.nl

Uitlaat

Uitlaatbuis kun je in alle maten bestellen bij Bosal (www.bosal.nl). Met een hydraulische handpers (waar CV buizen dikwandig mee gebogen worden) kun je door de uitlaatbuis vol te stoppen met zand, zelf elk willekerurige bocht buigen. Flex de oude flenzen van de oude uitlaat, dan kun je die weer gebuiken. 

Demper

Als de oude demper vol gaten zit: maak deze dicht met tape. Op een apparaat kan dan de werstand worden gemeten en een passende demper worden gezocht. Voor de T57 volstaat een (imitatie) demper van de VW Jetta, deze heeft exact dezelfde afmetingen en dezelfde weerstand.

Koolaanslag in de motor

Als je over gaat van minirale olie naar een half syntheet, gebruik dan een produkt als Motor-flush van Fore om alle kool op te lossen en de motor zo schoon te krijgen.

Het gaat hierbij om Motor-fluss van Forte. Deze lost kool helemaal op naar een vloeibare vorm. Je moet met een goedkope nieuwe olie de auto 30 minuten laten draaien en dan is deze brandschoon.
(http://www.forte-nwe.com/NL/motor_MF.html)
 
Toevoegingen:
TSL: Dit materiaal zorgt ervoor dat op ieder lager een filmpje komt, zodat het nooit (ook niet bij koude start en heel laag toerental) ongesmeerd blijft.
 
 
Xado: Voor de versnellingsbak en differnetieel kun je producten van Xado gebruiken. Dit schijnt een stukje wonderolie te zijn wat versleten delen kan herstellen (?). Voor wie niet in fabeltjes gelooft? Kamaz, die toch zeer regelmatig Parijs Dakar wint, gebruikt het ook.
 
 

Owatrol:

Owatrol is een ouderwets middel om ijzer te beschermen tegen roest. Zelfs met een beetje roest kan het gewoon met een kwast aangebracht worden om verdere roestvorming te voorkomen. Het laat zich ook prima in een spuit verwerken zodat hool ruimtes ook beschermd kunnen worden.

www.owatrol.nl

Owatrol is ook prima om houten onderdelen te conserveren.

Kopervet

Kopervet is een ideaal middel om alle draaibare onderdelen mee in te smeren. Vooral voor boegies, bouten en moeren die warm worden is het ideaal. Kopervet zorgt ervoor dat deze onderdelen zelfs naar jaren niet vast komen te zitten. Kopervet kun je kopen bij o.a. de fietsenmaker.

Pakking

Pakkingen voor bijvoorbeeld de carberateur kunnen gemakkelijk uit een schoenendoos geknipt worden. Even insmeren met kopervet zorgt ervoor dat ze niet blijven plakken als de carberateur nog eens uitelkaar moet. Je kan ook gewoon pakkingmateriaal kopen, maar de winkels zijn meetal gesloten al je erachter komt dat het nodig bent. Vloeibare pakking is niet aan te bevelen.

Acculader

Er zijn heel veel druppel- en acculaders in de handel. Een heel goed werkende, kleine, handige en niet dure druppellader is die van de zweedse producent CTEK. Deze zijn er zowel voor de 6 Volts accu als de 12 Volt.


Previous page: Aandachtspunten T603
Volgende pagina: Aanbevolen bedrijven